Jag har en taklampa i ett förrådsutrymme som tänds med en strömbrytare som jag inte kommer åt. Jag skulle vilja koppla in en strömbrytare till genom att dela kablen till lampan mellan den befintliga strömbrytaren ocah lampan och koppla in en mellanströmbrytare. Vilken typ av strömbyrtare (enpolig eller tvåpolig) ska jag välja och hur kopplar jag in den? Ska jag bryta bara fasen eller både fasen och nollan?
 
Kabeln mellan den befintliga strömbrytaren och lampan innehåller en tändtråd och en nolla. Tändtråden är alltså den tråd som kopplas till fasledaren med brytaren emellan. Kopplar du in en strömbrytare som du beskriver det kan du alltså bara tända lampan under förutsättning att den ursprungliga brytaren är påslagen eller välja att alltid ha lampan släckt med din nya brytare avslagen. Vill du kunna styra lampan med båda brytarna oberoende av varandra ska du göra en sk trappkoppling och då krävs lite ny kabeldragning.
I normala belysningskopplingar är nollan hel och bryts aldrig utan det är fas/tändtråd som bryts enpoligt.
 
Tack för svaret!
Med en enpolig strömbrytare, ska jag koppla fasen till både B och en pil och två nollor till en pil? Eller ska jag koppla ihop nollorna på något annat sätt och bara koppla fasen till strömbrytaren?
 
Inkommande fas och utgående fas ska kopplas till P/pilar. Nollan och eventuell skyddsjord kan du skarva antingen löst "bredvid" eller på (varsin) B-anslutning. B=blind, inte ansluten till själva strömbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.