Vi lejde Mellanskog för avverkning förra året och ingen slutbesiktning genomfördes efter avverkningen!

Då vi påpekade detta så kom en nyanställd ut och vi gick då igenom vad som skett och hur det såg ut efteråt, den anställde från Mellanskog påpekade att såhär får det inte se ut efteråt en avverkning!

* Ett tydligt markerat tomtrör är jämnat med marken.
* 30 meter långa djupa och vattenfyllda fickor i direkt anslutning till bäck. Mellan bäck och körskada så är det 2 meter!
* Ris från avverkning ligger fortfarande kvar i hela bäcken och täppar igen vattenflödet.

Deras lösning rörande markröret var att ta ett spett och rätta till det, - Glöm det har jag sagt!

Har pratat med vänner som jobbar i skogen, men åt ett annat bolag runt detta och fick då vetskap om:
* Är det mindre än 10 meter till närmaste vattendrag så är det allvarlig körskada oavsett längd!

Diskuterade även med en annan vän som jobbar inom entreprenad vad en återställning av detta skulle gå på, och det vart inte billigt!

Det har nu gått 2 månader sen vi påtalade skadorna för Mellanskog och de låtsas som att det regnar. Ringde och pratade även med VO-chefen som skulle kolla på bilderna och återkomma, men det var för 1 månad sen!

Så vad återstår nu?
Kontakt med Lantmäteriet om röret för att höra vad kostnaden blir.
Polisanmäla Mellanskog?

Tips mottages!
 
En viss tid efter att någon lovat ringa tillbaka - ring upp igen.
Upprepa detta ett par gånger med allt kortare intervall.

Uppfattar dig som att det bara inte har hänt något, inte att de nekat allt ansvar ännu.

Kolla med Skogsstyrelsen
De kanske riktar föreläggande mot markägaren, men deras tolkning lär ju väga tungt i tolkningen om det kommer till regelrätt tvist om vad som ska anses vara ok utförande.
 
Normalt så räknar man med att får du inget svar från motparten inom en viss tid så har de lagt locket på och vägrar göra något åt det!
 
Nja, skulle tro att det är precis tvärt om. Eftersom du inte ligger på mer än du gör så tar de hand om alla jobbiga djävlar som ringer dagligen och undrar varför inget händer. De tror antagligen att du inte bryr dig speciellt eftersom du inte hört av dig igen.

Det är en konst att driva på ett ärende, speciellt om ena parten egentligen inte vill hantera det alls.
 
Jag brukar ha lite olika taktiker mot motparter som inte hör av sig. Den gemensamma nämnaren är att alltid beskriva vad du förväntar dig att motparten ska göra, alltid sätta tidsgränser och att alltid hålla en trevlig och respektfull ton även om man behöver vara tydlig.

Tips: Mejla (ring inte) och hänvisa till tidigare kontakter i ärendet. Meddela att du förväntar dig en återkoppling senast inom X dagar. Att ge en tidsfrist gör det enklare för dig att stöta på igen. Får du inget svar efter X dagar, eller om du får ett undvikande svar (typ "vi håller på och tittar på ärendet"), meddela att du kommer att eskalera ärendet inom deras organisation. Ingen vill att chefen ska få reda på att de inte sköter ärendena på ett snyggt sätt.

Hade det varit mindre reparationsåtgärder som krävts hade jag givit dem en tidsfrist för att åtgärda bristerna och meddelat att om de inte hör av sig så kommer du att åtgärda på deras bekostnad. Men jag förstår om du inte vill dra igång en sån apparat om det är mycket stora kostnader inblandat.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Oftast har det inget rättsligt ansvar för körskador, utan de betalar de värsta synderna om det klagas tillräckligt. Vad står det i ert avtal om körskador?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.