Hur tätar ni mellanrummet mellan väggskåp och tak? Om man sätter en list, hur fäster ni den? Måste väl skruvas från insidan väggskåpet?
 
Vi står i valet mellan att använda en tillsågad täcksida, eller gipsa in och måla med väggfärgen. Tror egentligen det blir snyggast med gips (ser mer arbetat ut), men vi har en lite konstig lösning ovan ugn och K/F så det är lite oklart om vi kanske måste använda täcksida.

Jag tänker mig att man använder vinkeljärn, eller kanske sätter en regel i taket och väggen där det går, men någon annan kanske vet hur det ska göras? :)
 
  • Gilla
Marhanss
  • Laddar…
Vi har bara 4-5 cm mellan väggskåp och tak, hade egentligen tänkt att använda ikeas krönlist liggande, men det blir tyvärr ett par cm öppning ändå..såga dessa på längden blir svårt då taket förmodligen inte är helt rakt hela vägen...
 
Jag kommer att få samma avstånd men tänker inte täcka upp till taket. Jag nöjer mig med en liggande krönlist från IKEA. Att det blir några cm utrymme kvar behöver inte se konstigt ut. Krönlisten ger ett avslut som jag hoppas bli tillräckligt.
 
Men om ni bara har 4-5 cm glipa, varför satte ni inte skåpen ända upp?
 
Om man inte är så lång så är varenda cm värt mycket.
 
wanegardh skrev:
Men om ni bara har 4-5 cm glipa, varför satte ni inte skåpen ända upp?
Om taket buktar nedåt, inte ovanligt hur öppnar du då luckan?

Sätt en nedklyvd regel som skruvas in ifrån skåpen och gipsa eller sätt en dekor list/taklist
 
Jag klöv hyllplan till rätt höjd. Kan lätt skilja lite i avstånd på olika ställen så mät inte bara på ett ställe. Hyllplanen är i "likartat" material som mina stommar så det blev rätt OK. Nederkanten mot stommen skyms av dörren och lite latex i överkant gör allt "perfekt".:p

Jag skruvade fast hyllplanen inifrån stommen.
 
Jag kommer få ungefär samma problem. Ska sätta IKEA`s överskåp som är 92 cm men trots det kommer jag att fattas 5-6 cm. Jag funderar på att såga en täcksida och sätta fast den med magneter (http://www.clasohlson.com/se/Magnetlås/Pr211690000). För tänkte nämligen sätta belysning i det ena skåpet som ska vara ett vitrinskåp. Och då kan det vara bra att kunna komma åt kablarna.
 
Oj, det var inte mycket utrymme inte, hade på ett sätt varit bättre nästan om ni hade haft mer utrymme för enklare montage. Jag har 10cm iaf och kör med golvsocklar, dvs samma ytskikt o färg som övriga köket. Sidostyckena skruvar jag fast med vinkeljärn i väggen, sedan spänner jag upp ben för sockel/stomme mellan överskåp och tak. Frontstycket sätter jag fast precis som en golvsockel med snäppfästen. Då kommer jag åt LED-converters mm som ligger ovanpå skåpen.

I och med att ni har så trångt utrymme så blir det nog svårt att göra något annat än att skruva innifrån skåpen och upp i listerna. Möjligen o köra vinkeljärn o skruva med mutter/skruv innifrån skåpen för att få sidostyckena kant i kant med täcksidor om ni inte har avslut mot vägg eller annat, sedan köra fronten med magneter. Beror lite på hur petiga ni vill vara, om ni vill att listerna ska ligga kant i kant med köksluckor+täcksidor osv (vilket jag tycker är snyggast) eller om ni kan leva med att de är lite inskjutna.
 
  • Gilla
Alrufeye
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.