Hej, har sökt på forumet och kommer fram till hur jag lagt förr och hur jag börjat lägga. Har börjat lägga trallen på vår altan nu (ca 112 kvm), lägger den dikt ann och har gjort det tidigare på mindre altaner. Tycker det blir snygga glipor när det torkat.

Fick dock höra att det var för tätt mellan brädorna för att de torkar så olika men det var inte min uppfattning sen tidigare.

Mitt dilemma nu är dock att trallen legat utomhus hemma hos mig i nästan en månad, dock har det varit rätt kallt och blött. Lyfte av de översta torra brädorna och tpg de undre.
När jag lägger trallen och skruvar så trycker de ur sig rätt mycket fukt så torr är den inte, men borde jag ha mellanrum eftersom jag väntat med att lägga den? Jag hinner inte lägga allt på en dag, höll på igår och kom ca 1/3 av totala altanen

Ska jag riva upp och göra om eller köra vidare då jag anser att virket är tungt och tydligt fuktigt när jag skruvar det?
De torra brädorna tänkte jag anväbda till frisen för att slippa att den torkar isär för mkt i gerningar och dylikt.
 
Du kommer säkert ha minimala eller inga glipor på vintern.
Jag gjorde som dig och har nästan inga glipor (2mm) på vintern men 5-6 mm på sommaren.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Du kommer säkert ha minimala eller inga glipor på vintern.
Jag gjorde som dig och har nästan inga glipor (2mm) på vintern men 5-6 mm på sommaren.
Hade dina brädor legat en stund då eller var de direkt från sågen/bygghandlaren?

Mina har legat tillsammans i paket, 150 st tillsammans ihopbuntade på skuggsida av huset. De är så pass att man blir lite blöt om man sitter på dem så jag hoppas att jag inte får problem med att de är för torra.
 
C Christoffer Olsson skrev:
Hade dina brädor legat en stund då eller var de direkt från sågen/bygghandlaren?

Mina har legat tillsammans i paket, 150 st tillsammans ihopbuntade på skuggsida av huset. De är så pass att man blir lite blöt om man sitter på dem så jag hoppas att jag inte får problem med att de är för torra.
Jag köpte i juni, så det hade nog inte legat över vintern på brädgården. Hos mig låg högen utan täckning 1v ungefär. Fukten i brädorna varierade rätt kraftigt så det är svårt att ge en rekommendation för mellanrum. Tycker generellt att många uteplatser man ser har alldeles för stora glipor.
 
Hur länge ungefär tar det innan trallen man lagt har torkat och man ser hur springorna blir?

Just nu är det cirka 20+ och sol (de senaste tre dagarna) så kan tänka mig att det är bra torkväder :)

Har blivit springor men inte så jättestora än.
 
K
Vad kom ni fram till? Jag satte 5 mm mellan varje bräda på min förra altan, det var inte helt bra; nu har jag glipor där skedar och gafflar försvinner ner..

Har en kompis som satte sina brädor dikt ann varandra men fick problem med att vatten blev stående på altanen...
 
5mm är för mycket när man lägger 1-2mm brukar bli bra dock lite beroende på hur färk trall man har.
 
Jag har börjat få glipor i trallen och det är ju skönt, dock mest glipor har jag fått i trallen som legat i 1 månad innan läggning, behövde köpa till mer trall och åkte på Beijers och köpte 15 brädor som jag la på slutet. Dessa var avsevärt tyngre än många av de jag la tidigare på trallen men där har det inte blivit glipor alls på många ställen så får väl se om det står sig så jag måste skruva lös och göra glipa senare.

Hur länge brukar vatten bli stående på era altaner?
Här har det regnat friskt i några dagar men trallen är rätt fort torr förutom några brädor där man ser att brädan är skålad, där kan det stå ett tag men försvinner efter en par timmar när det slutat regna.

Som tur är så är det helt torrt in mot huset, så den lilla lilla lutningen verkar fungera bra utåt samt att takutskottet tar regnet så fasaden slipper.
 
Jag satte en spik mellan. Mer än noll och mindre än en tumstock. Återkommer med bilder och mått i slutet av sommaren. Trallen upplevdes fuktig och har måtten 28x145.
 
  • Närbild av en träplanka med en skruv delvis inskruvad och ett ledigt hål intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obyggd trall med en hammare, tumstock och borrskruvdragare på ytan, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hussematte och 1 till
  • Laddar…
Morakniven brukar vara ett lagom mått annars.
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
Allt är väl en smaksak och hur blöt trallen är vid montage.
Men att mäta är att veta, bara kolla hur mycket trallen har svällt o så får man räkna bakåt hur mycket springa man vill ha och distansera efter det. Inte ovanligt att 120 trall är kring 130mm om den är färsk
 
L Lutte skrev:
Inte ovanligt att 120 trall är kring 130mm om den är färsk
Nu tar du väl i för kung och fosterland..... Att en ny tryckt 120 mm trall är 122-123 kan jag hålla med om men inte 130 mm.
 
  • Gilla
Hussematte och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever att den slutliga springan beror mycket på hur altanen är byggd och hur solläget är.
På sydvästsidan huset där det är ca en meter till mark så är springan ca 1cm medan norrsidan som ligger 20cm från mark knappt torkar isär mer än 5mm ens på sommarn.
All trall lades med tumstockstjocklek som distans.
 
F
Fundera lite på om det diffar beroende på hur tätt det är mellan årsringarna....
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
En till faktor som jag lärde mig är hur vegetationen ser ut runtomkring. Har man buskar eller träd som fäller mycket så är det fördelaktigt med lite större springor för att skit ska åka ner och inte kila fast sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.