Hej

Viken mellanrum rekomenderar ni att ha mellan trallen?
Kommer att lägga 28x120 tryckimpregnerat.
Hade tänkt att ta 5mm, men har hört att "tryckad" trall kan krympa efter att tag och du kanske 5mm är för mycket. Någon som har erfarenhet av detta?
 
På denna fråga kommer du säkerligen få två sorters svar: diktann alternativt några mm mellanrum.

Själv har jag lagt mitt diktann eftersom mitt virke var nytryckt och därmed fuktigare. Har idag, ett år senare max någon mm mellanrum. Lägger du med för stort mellanrum riskerar du få cm stora springor.

Rekomenderar diktann!

//A
 
Nytryckt virke = inget avstånd. Med torrt virke kan du sätta avstånd.
Om du med nytryckt virke sätter avstånd kommer du få springor som med lätthet en matkniv försvinner ned i om det är en uteplats.
 
  • Gilla
MargarinBjörnen
  • Laddar…
Jag lade mitt golv förra sommaren med en distans av en tummstock. Eftersom jag har byggt in en sandlåda i altangolvet och gärna sitter ute och äter där är mellanrummet mellan trallen användbar för att borsta ned sand och annat.
 
Vi valde att ha ca 5mm mellanrum eftersom vi har många träd i närheten av vår altan. Min efarenhet är att det samlas frön, blad och annat mellan brädorna och är springorna för små så täpps springorna igen, vilket är irriterande.
Vi lade vårt däck i fjol och nu ser det ut att vara ca 6mm mellanrum. Det har inte krympt så mycket men kan dra mig till minnes att det var större mellanrum i slutet av sommaren i fjol....så springorna varierar nog med årstiden också.
Har du inte problem med träd så kan du säker ha däcket i dikt.
 
  • Gilla
Ginborn131 och 2 till
  • Laddar…
Mig2006 skrev:
Jag lade mitt golv förra sommaren med en distans av en tummstock. Eftersom jag har byggt in en sandlåda i altangolvet och gärna sitter ute och äter där är mellanrummet mellan trallen användbar för att borsta ned sand och annat.
Vi gjorde faktiskt samma med att använda ett tumstocksblad som avstånd.. virket var väl ganska blött och altanen gjordes förra sommaren.. Idag har vi mellanrum på genomsnitt 3 mm så det har knappt ändrat sig..

Med tumstocksblad menar jag ett utfällt blad på tumstocken utan den dära lilla metallbiten i toppen.. Se bild (Lina fick skruva i alla 1600 trallskruven :) :
14.jpg
 
Jag har själv lagt nytruckt dikt an, och när virket torkade var det alldeles lagom springor. Men du måste lägga allt samma dag, så det inte börjar torka i paketen där virket ligger.

Blev bra avstånd för små barnfingrar
 
Jag hade haft mitt tryckta virke liggandes i sol och värme ca 2 veckor innan det skulle skruvas. Jag slog ihop det så tätt som bara gick. Resultatet är ok, på vissa ställen har det torkat isär upp till 4mm.. så jag funderar på att släppa skruven o slå ihop det ytterligare. Tätt är snyggt!
 
Träet ändrar sin bredd med upp till 10% beroende på fukthalt. Har du en trall som är utsatt för väta går det aldrig att få den tät. Det måste vara en viss rörelsemån.
 
La mitt dikt an men då var virket blött så det tryckte upp vatten när skruven gick ner.. efter två veckor är det nu 4mm ca.. rätt ok tycker jag.

Siktar på att det inte ska kunna ramla ner bestick eller annat under så det verkar rätt ok. :)
 
  • Gilla
PatrikModig
  • Laddar…
Det viktiga är ju egentligen hur MYCKET sväller din trall...
Kapa två bitar 2 cm tjock och dränk den ena i en burk med vatten nått dygn och jämnför hur mycket din bit svält i förhållande till den den torra.
Då vet du hur mycket ditt MINSTA avstånd måste vara.

Men oftast så brukar man väl använda en fyrtums spik eller liknande.
Lycka till
 
  • Gilla
lunden_82
  • Laddar…
Jag lade min trall dikt an. Trodde först att jag hade gjort bort mig då regnvattnet inte rann igenom men nu 8 månader senare har mellanrummen blivit 1-2 mm.

Jag rekomenderar verkligen inte att lägga med 5 mm mellanrum då detta kommer att bli alldeles för gles med tiden och du kommer (som någon tidigare skrev) att ha en hel bestickuppsättning under altanen efter första sommaren.

Visst blir det lättare att städa om man har större springor men med en vattenslang/högtryckstvätt är det fort gjort.

/V
 
Kommer att köra med en tumstock, tror det blir OK.
Tack för era svar.
 
Här är ett riktigt bra tips när det gäller mellanrummen - oavsett hur stora man tänkt ha dem...

Lägg ut ett måttband i båda ändarna och mät ut varannat avstånd i båda ändar (om man skall ha 5mm mellanrum ritar man då på varje 25cm o.s.v ). 245mm. brukar vi köra med - det blir kanon.

Slå linjerna med snöre, lägg sedan bara varannan bräda först.
När detta är klart är det en baggis att lägga "mellanbrädorna", bara att hålla koll på att springan blir samma åt båda håll..

Fördelen med det här är att man inte riskerar att trallen växer iväg åt något håll i och med att alla avstånd redan är klara. Man behöver heller inte pilla med spik, tumstock etc. utan lägger enkelt brädan mot linjen..
 
  • Gilla
Markus696 och 1 till
  • Laddar…
Jo, så där kan man alltid göra när man ska sätta upp någonting med jämna mellanrum. Panel, tex. Men varför märker du ut varannan bräda? Varför inte märka ut alla på en gång?
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.