Läste nånstans att man ska lägga "blöta"trallbrädor med mindre mellanrum än torra. Jag vet inte om det stämmer men jag vet att de tryckta trallbrädor jag köte varierar i vikt och "våthet". När jag lastade dem på släpet kändes det tydligt att vissa var tyngre och kändes våtare. Min fråga är alltså, ska jag lägga dem med samma avstånd (5mm).

Funderar också på om det spelar roll viken sida som måste ligger uppåt?

/Toodde
 
S
la blötta bräder förra sommeran kloss mot varandra. dom är nu cirka 5-6mm från varanda

om du tänker dig årsringarna som ett U.
så vill du ha u:et felvänt
 
Tack för svar. Var det blöta, tryckta bräder?
Antar att de blöta bädorna var bredare än de torra när du lade dem
 
S
toodde skrev:
Tack för svar. Var det blöta, tryckta bräder?
Antar att de blöta bädorna var bredare än de torra när du lade dem
jupp, blöta tryckta. även om dom känns torra så kan dom vara blötta. på grund av att dom gärna förvaras ute.

lite löjlig video snutt. men kanske ger en liten bild av trä
https://www.youtube.com/watch?v=fEATei2wewY
 
SBH skrev:
la blötta bräder förra sommeran kloss mot varandra. dom är nu cirka 5-6mm från varanda

om du tänker dig årsringarna som ett U.
så vill du ha u:et felvänt
För att få en hållbar trall ska kärnsidan vändas upp alltså "U"et rättvänt.
 
larsbj skrev:
För att få en hållbar trall ska kärnsidan vändas upp alltså "U"et rättvänt.
Med risk för att de torkar långsammare.
Finns många trådar om glad eller sur gubbe, där sur gubbe verkar ha flest förespråkare.
"U" rättvänt=glad gubbe.
 
AndersS skrev:
Med risk för att de torkar långsammare.
Finns många trådar om glad eller sur gubbe, där sur gubbe verkar ha flest förespråkare.
"U" rättvänt=glad gubbe.
Jo jag vet att det råder delade meningar av olika anledningar, men det var därför jag skrev att ur hållbarhetssynpunkt är det bäst med kärnsidan upp.

Sen tycker jag att man ska skilja på om det är tak över eller inte, är det tak blir det absolut bäst med kärnsidan upp pga att det aldrig buktar sig åt andra hållet.

I slutänden brukar det ändå bli så att trallen är av så dålig kvalite att man tvingas vända bättersidan upp.

Viktigt iaf att om man skarvar brädor bör dom vara vända lika.
 
Slå ihop trallen så mycket du kan. Ibland får man släppa nån millimeter här och där för att räta till raderna.

Ang vilken sida som ska vara upp lägger jag alltid den finaste sidan upp. Oavsett om det är glad eller sur gubbe.
Naturligtvis måste hela raden vara åt samma håll annars blir det inget bra vid skarvarna.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ok, jag är kanske lite trög (och nybörjare på att snickra) ska jag slå ihop trallbrädorna så mycket jag kan och kallt räkna med att de krymper och att jag får en springa mellan brädorna nästa sommar.

Sen är det ju så att vissa känns torra och andra blöta
 
S
toodde skrev:
Ok, jag är kanske lite trög (och nybörjare på att snickra) ska jag slå ihop trallbrädorna så mycket jag kan och kallt räkna med att de krymper och att jag får en springa mellan brädorna nästa sommar.

Sen är det ju så att vissa känns torra och andra blöta
hur har bräderna förvarats?
 
S
larsbj skrev:
För att få en hållbar trall ska kärnsidan vändas upp alltså "U"et rättvänt.
nä för att få en hållbar trall så ska man ha "U"et tvärt om man vill ju inte att vatten skall samlas på trallen.
och man vill inte få upp ändarna på träet när det torkar.
annars har min farfar och gammel farfar fel
 
Halloj!

Brädorna kommer direkt från byggmarkande, där de förvarats i skugga. Nu ligger de i skugga i en carport hemma hos mig
 
S
toodde skrev:
Halloj!

Brädorna kommer direkt från byggmarkande, där de förvarats i skugga. Nu ligger de i skugga i en carport hemma hos mig
men har dom varit regnskyddade under tak??
 
Regnskyddade under tak, ja det har dom
 
S
då tar du en tumstock ände som avstånd 2-3mm. dom kommer att torka en del ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.