Jag funderar på hur långt avstånd man ska ha mellan spotlightsen som jag ska placera i ett ryggåstak på 5,5*9 m (se bigogad ritning). Jag ska också ha spotlights i toalett och badrum. Jag funderar också över hur många man behöver utan att det ser lite ut, men man vill ju inte dra ner lite på antalet då de kostar 1000 kr/st att installera. Finns det några rekomendationer för hur man placerar spotlights ?
 
Är det förlångt med 1,75-2 meters avstånd mellan spotlightsen ?
Hur långt avstånd ska man ha från väggen ?
 
Det beror helt och hållet på vilken "spott" man tänker använda
 
Inbyggda spotlights, antalet watt spelar ingen roll för min del jag vill helst att det ska se snyggt ut utan att lägga ut allt för mycket pengar.
 
Om man får låna tråden... Jag skall installera hide a lite 230VAC/50W spottar i ett rum (arbetsrum med garderobsida) som är 3,3mx3,3 samt i ett allrum som är 3,3mx6m.
Hur tätt tycker ni att jag skall sätta spottarna?
 
De flesta större tillverkare av ljuskällor (osram, phillips mf) har tidigare haft "ljusskolor" på nätet som kan vara värda att titta litet på. När det gäller inbyggnadshalogenen skulle jag säga att variablerna är takhöjd, spridning, ljusstyrka och antal. Har du låg en takhöjd måste du ha fler ljuskällor (eller större spridning hos varje ljuskälla) för att få en jämn ljusbild utan "mörka tak". Har i de rum jag bygger nu 1200-1400 mm mellan ljuskällorna och där de angränsar mot vägg är avståndet mellan vägg och ljuskälla 600-700 mm. Takhöjden är 2300mm. Förhoppningsvis får jag upp ljuset tillräckligt högt på väggen med 60 graders spridning. Kan ta litet kort och lägga upp när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.