Hej!
Har en källarvägg enligt bild och funderar på att sätta i en fresh ventil med rör genom från utsida till insida, som det är nu så följer luft och lukt som finns i mellanrummet med in i huset då det är öppet mellan yttergaller och inre gallret. Kan man göra detta utrymme helt tätt med endast ett rör igenom mellan gallren eller är det risk att det börjat mögla eller dylikt om ingen luft utifrån kan komma in där?
 
  • Hål i grå betongvägg, exponerad inre struktur, kall miljö, smältande snö synlig nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MidNightSun skrev:
Hej!
Har en källarvägg enligt bild och funderar på att sätta i en fresh ventil med rör genom från utsida till insida, som det är nu så följer luft och lukt som finns i mellanrummet med in i huset då det är öppet mellan yttergaller och inre gallret. Kan man göra detta utrymme helt tätt med endast ett rör igenom mellan gallren eller är det risk att det börjat mögla eller dylikt om ingen luft utifrån kan komma in där?
Välkommen till detta forum!
Menar du med mellanrummet en spalt mellan den yttre blockmuren och något på insidan?
Det bör inte vara någon innervägg av skivmaterial annat än gips.
Jag har snyggat upp mina källarventiler på följande sätt:
kapa till ett ventilationsrör så det matchar väggens totaltjocklek
Sätt i röret i väggen och fixera positionen med exvis kilar
Fylla mellanrummen med fogskum i omgångar så att inte trycket på röret blir för stort.
Renskär skummet efter ett par dagar
På med ventilgaller från bygghusen som passar röret.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
M MidNightSun skrev:
Hej!
Har en källarvägg enligt bild och funderar på att sätta i en fresh ventil med rör genom från utsida till insida, som det är nu så följer luft och lukt som finns i mellanrummet med in i huset då det är öppet mellan yttergaller och inre gallret. Kan man göra detta utrymme helt tätt med endast ett rör igenom mellan gallren eller är det risk att det börjat mögla eller dylikt om ingen luft utifrån kan komma in där?
T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen till detta forum!
Menar du med mellanrummet en spalt mellan den yttre blockmuren och något på insidan?
Det bör inte vara någon innervägg av skivmaterial annat än gips.
Jag har snyggat upp mina källarventiler på följande sätt:
kapa till ett ventilationsrör så det matchar väggens totaltjocklek
Sätt i röret i väggen och fixera positionen med exvis kilar
Fylla mellanrummen med fogskum i omgångar så att inte trycket på röret blir för stort.
Renskär skummet efter ett par dagar
På med ventilgaller från bygghusen som passar röret.
Tack 🤩
Ja det är uppmurat med träulit på insidan och sedan puts på det.
Då har du gjort så som jag vill göra.
Det är alltså ingen fara om man tätar runt röret på båda sidor så ingen luft kan ta sig in mellan yttre blockmuren och träuliten på insidan?!
luften där blir då instängd.
 
M MidNightSun skrev:
Tack 🤩
Ja det är uppmurat med träulit på insidan och sedan puts på det.
Då har du gjort så som jag vill göra.
Det är alltså ingen fara om man tätar runt röret på båda sidor så ingen luft kan ta sig in mellan yttre blockmuren och träuliten på insidan?!
luften där blir då instängd.
Jag kommer att skicka dig en bild hur det blivit.
 
namnbyte
T Thomas_Blekinge skrev:
kapa till ett ventilationsrör så det matchar väggens totaltjocklek
Sätt i röret i väggen och fixera positionen med exvis kilar
Fylla mellanrummen med fogskum i omgångar så att inte trycket på röret blir för stort.
Renskär skummet efter ett par dagar
På med ventilgaller från bygghusen som passar röret.
Det där var en jäkligt bra förklaring på ett problem jag klurat på ett tag här hemma, förnyelse av gamla ventiler från 50-talet, man tackar!
 
Tack snälla för svar! Så får det bli! 😊
 
Tror ni inte man behöver kunna ventilera mellanrummet? Sätter man pax med rör så blir väl luften stilla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.