Jag har en vikbar duschdörr men det läcker ut vatten då dörren inte räcker till väggen. Alla dessa "duschprofiler" jag hittar osv verkar vara max 30mm breda, men utrymmet jag har kräver 90mm! Vad kan jag installera mot väggen för att "stänga" dörren?

Det närmsta jag hittar är typ en sån här https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...korg/duschforvaring-inr-pile/p-922356-1222762 men jag behöver inte förvaring så känns ju som ett lite saftigt pris..

Tips, förslag??
 
  • Mätband framför glasdörr, klinkergolv och vägg med små kakelplattor i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med duschkabin, små kakelplattor, duschhyllor, personliga hygienartiklar, och en vit handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rätt fall i hela badrummet så ta bort släplisten så rinner vattnet ner i brun istället för att lägga sig på baksidan om släplisten ?
 
P Peter Petterson skrev:
Har du rätt fall i hela badrummet så ta bort släplisten så rinner vattnet ner i brun istället för att lägga sig på baksidan om släplisten ?
Ah det är inte så stort problem om det hamnar på andra sidan om dörren, det är ok fall på golvet, men problemet är just att vattnet skvätter när man duschar och rinner in i dörrfodret (som ruttnat sönder så jag tog bort det temporärt) men även dörrkarmen är vattenskadad.
 
BirgitS
Skulle det gå att montera duschdörren på andra väggen i stället?
Alltså vända den upp och ner och sätta den på väggen där badrumsdörren är. I och med att duschdörren är vikbar på mitten bör det ju gå att öppna dörren ändå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det gå att montera duschdörren på andra väggen i stället?
Alltså vända den upp och ner och sätta den på väggen där badrumsdörren är. I och med att duschdörren är vikbar på mitten bör det ju gå att öppna dörren ändå.
Går gör det ju men känns opraktiskt med handfatet där. Något måste väl finnas att montera på väggen istället för det alternativet 😅 helt hopplöst badrum asså
 
BirgitS
Ja, badrummet borde ju egentligen renoveras eftersom det är mycket gammalt och inte uppfyller dagens branschregler på åtminstone ett allvarligt sätt ;)

Har du kollat något på plåtprofiler t.ex.: https://www.hornbach.se/p/rafflad-plat-alberts-l-form-aluminium-natur-135x30x1-5mm-2m/6449025/
Går ju att måla svart om du inte hittar någon svart. Behöver ju inte vara något som är gjort för badrum.

Har du kollat nu när dörrfodret är borta att problemet inte beror på att det rinner vatten under mosaiken sidledes?
Som alltså kommer fram där dörrfodret satt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, badrummet borde ju egentligen renoveras eftersom det är mycket gammalt och inte uppfyller dagens branschregler på åtminstone ett allvarligt sätt ;)

Har du kollat något på plåtprofiler t.ex.: [länk]
Går ju att måla svart om du inte hittar någon svart. Behöver ju inte vara något som är gjort för badrum.

Har du kollat nu när dörrfodret är borta att problemet inte beror på att det rinner vatten under mosaiken sidledes?
Som alltså kommer fram där dörrfodret satt.
Ja badrummet är verkligen gammalt och så många fel, vi har bytt ut dörr, toa, handfat o sånt och nu ska vi byta ut duschen också, så jag ska nog passa på och be om en offert för att göra om golvet och väggarna.. Kanske bättre, men dyrare såklart haha. Huset är byggt 1972 men i och med renovering av det de senaste åren (utan att ha renoverat något i huset tidigare) så har vi sett mycket fel och brister i övriga huset, nu när jag tog bort dörrfodret är det en springa mellan dörrkarmen och kakel"väggen" där det säkert kommit in vatten, åtminstonde mycket ånga.

Så detta kanske började som ett litet problem med att jag vill "blocka" vattnet men det kanske slutar med att man måste demolera för det är säkert massa mögel och vattenskador bakom där ... suck!

Det rinner inte ut något bakifrån väggen iallafall, men det rinner ditåt efter att vatten från duschen skvätts ditåt, känns det som...
 
BirgitS
Det finns gummilister som är tänkta att man limmar på golvet runt duschen för att hålla vattnet innanför ett duschdraperi men funkar ju även att limma på en vägg. De är visserligen inte 9 cm höga men även några cm bör minska stänket utanför. Det är ju något som är billigt att testa.
 
D
D
Jag tycker ditt badrum är fint :)
 
D danpih skrev:
Kanske kan något liknande denna vara en smidig och vattentålig lösning:

[länk]

Annars skulle jag be en plåtslagare tillverka en plåtprofil i rätt mått, alternativt beställa något i aluminium. Borde inte bli så dyrt.

Borde bli något i närheten av detta pris:

[länk]

då det är snarlika mått.
åh jaa nåt sånt kanske kan funka. kan ju målas med båtfärg.

tog bort lite mer runt där det var vattenskadat, verkar iallafall vara tätt bakom kaklet så lär inte vara vattenskadat förutom lite av dörrkarmen. Får åka o kika lite i bygghandeln på sånna där plåtgrejer! tack!
 
Kolla med en glasmästare, de borde gå att beställa en bit härdat glas med dina mått och lämplig fästprofil i metall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.