Planerar att bygga ut huset i 2 plan där bottenplan blir ett murat garage och letar efter en billig o stark konstruktion som mellanbjälklag. Garaget blir 9x9meter och jag vill undvika stolpar mitt i garaget:).
Funderar på en stålbalk i mitten och sedan "vanliga" träreglar från båda sidor. Hmm hoppas någon fattar hur jag menar:S.
Kan man räkna ut storleken på balken själv eller måste man anlita en konstruktör och låta denna kladda fram en k-ritning för stora pengar.
Höjdmässigt kan jag styra vilken höjd plattan skall vara så det behöver jag inte ta hänsyn till när jag väljer typ av bjälklag. Har kollat på Kerto men kommer bli olidligt dyrt:O.

// Skones
 
Kolla också på masonitbalk.
 
Fribärande på 9 m? ....då skulle jag gjuta ett mellanbjälklag.....
 
Ja, fribärande på 9m blir en mycket stöddig balk, men inte alls omöjligt.
Beräkningen blir tämligen enkel om du har fribärande takstolar, dvs att balken endast ska ta lasten från mellanbjälklaget.
4.5m spännvidd på golvreglarna blir väl oxå i mesta laget för tex 220x45 reglar.
 
det kommer bli fribärande då kan jag utforma övervåningen som jag vill:)
Är medveten om att 9 meter är mycket men då får jag inga väggar i garaget från början och kan placera dem där jag vill om jag ändrar mig.
Skulle det hjälpa om man delade upp bjälklaget på 2 st balkar och fick 3 fack med 3metersreglar?
Gjuta? Är det med plannja-plåt man skall göra det då?
Ingen som kan räkna på en balk så jag får ett hum om hur kraftig den behöver vara?
Tacksam för alla inputs!
 
Ska man gjuta måste man nog veta mer för att räkna på det...och du kommer behöva en konstruktör för att få bygglov..
 
Mikael_L
Ja enligt moelvens lagerbalksprogram:
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
så finns det inga lagerhållna limträbalksdimensioner som fungerar.
Men med 7 meters spännvidd ska en 630x115mm klara uppgiften som bärlina.
Då blir upplagslasten 72,3 kN och balken egenvikt är 238 kg.

En balk som klarar 9 meter blir antagligen nästan dubbelt så hög, iaf minst en meter i höjd.

En krallig stålbalk i ca 500mm höjd, någon HEA eller HEB profil klarar kanske uppdraget. Jag har ingen riktig koll här, men någonstans i den häraden bör det hamna.
Sen ska kanske mellanbjälklaget ev bli av 45x245 alt 45x270, dvs lite ovanligt och dyrt.

Ett gjutet betongvalv är också en dyr konstruktion, men kanske inte speciellt mycket dyrare än det här träbjälklaget med otroligt massiva reglar och balkar.
Men betongen ger ju så många fler fördelar sen, såsom brandcellsbegränsning, ljuddämpning osv.

edit: själv skulle jag offrat mig på en pelare någonstans, eller verkligen gett betongvalvet en ordentlig chans.
 
  • lagerbalk.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tackar för alla svar. Har lite o fundera på märker jag.
Kanske får fundera om och göra ett förråd efter en av väggarna. Det skulle innebära att spännvidden minskar till 7 meter vilket verkar vara enklare och billigare att bygga. Någon som kan räkna på en stålbalk?
Vet att jag måste anlita en konstruktör för att få bygglov men vill skaffa mig en uppfattning nu på planeringsstadiet.
 
En 9 m lång HEA360, eller två st 9 m långa HEA320 borde duga, (beror ju förstås på vad du ska belasta bjälklaget med, nedböjningskravet blir dimensionerande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.