hej jag har köpt ett påbörjat hus bygge i lättbetong (Ytong), den förra ägaren hadde inga planer på att ha en övervåning men det har jag.
Min fundering är hur jag ska fästa mellanbjälkaget i trä mot ytongen utan att det ska bli problem.
 
"Borde" ju vara liknade förfarande som ett mellanbjälklag av trä på Leca.
Såhär gjorde jag.

*Leca vägg
* Gjuten armerad ringbalk
* Syllpapp
* Undre syll fäst med spikplugg
* Kantbalk av 2 st skruvlimmade 45x220
* Golvreglar fästa med balkskor i kantbalken. För att slippa bry mig om extra balkar över fönster och dörröppningar i leca väggen. (Därav min dubbla kantbalk. Tänk bärlina/hammarband över öppning.)
*Övre syll

Ett tips. Dra upp en remsa av diffusionspärren nedanifrån innan du börjar med golvbjälkarna. Så sparar du ett par dagar med att klippa och klistra runt golvbjälkarna.

Tips 2: Kolla att du verkligen kan bara slänga upp en våning till sådär bara. Sulans hålff mm mm mm.
 
Träbjälklag bör förankras i lättbetongen genom inmurade ankarjärn, även på gavelsidorna. Detta kan kräva att du murar på ett skift. En ringarmering mellan översta och näst översta skiftet som TotalControl föreslår är också lämpligt, men borde egentligen redan vara på plats. Massiva väggar av lättbetong liksom lecasten skall inte ha någon diffusionsspärr på insidan.

Lättbetong är inte en entydigt definierad produkt utan finns i flera varianter med bl.a. olika hållfasthetsegenskaper. Jag skulle inte ge mig på ett sådant projekt utan att först konsultera en kompetent konstruktör. Givetvis måste man också kontrollera grundläggningens kapacitet som TotalControl påpekar.
 
ok då ska jag kontakta en konstruktör som får räkna på det.
Då jag aldrig har jobbat med sten hus, hur gör dom som bygger det själv och vill ha mer än en våning. andvänder sig majoriteten av samma material i bjälklagret?
 
Om vi talar om riktiga stenhus, dvs sådana som har massiva murade ytterväggar, så byggs det väl inte så många idag. Det hantverkskunnande som en murare hade förr finns nästan inte idag. I varje fall inte i Sverige. Väggarna i ett stenhus, oavsett om man använder tegel, lecasten eller lättbetong, skall ha en tryckhållfasthet som klarar de vertikala laster som uppstår, vilket nog är det minsta problemet. Dessutom måste murningen göras så att konstruktionen blir stabil och tål vindlaster från sidan och inte böjs ut när belastningen på tak och övre bjälklag ökar. Detta görs främst genom inmurade armeringsstål och kramlor. Egenvikten på en murad vägg som är flera våningar hög är ganska stor, vilket man måste ta hänsyn till när man utformar grunden.

Det är lite synd att vi snöat in så mycket på trähus i Sverige eftersom ett murat hus kan få ett mycket bättre inomhusklimat med bl.a. färre fuktproblem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.