jag o sambon håller på och bygger hus, och såsmåningom blir det ju dags för elinstallation.
Vi bygger ett hus på 100kvm med tre sovrum, vardagsrum, tvättstuga, kök, bad och en liten toalett.

Går det att uppskatta hur många meter elkabel det kommer gå åt? Har väl inte tänkt ha något extraordinärt strömslukande i något rum.

Går det att lägga någon höftning på detta eller är det kört?
 
Lättast är väl att göra en elritning (eller dra in rören) och sen lägga på en 10% för spill.

Allt beror ju liksom på var du ska ha centralen, hur du vill fördela säkringarna (tex belysning, uttag, värme) etc etc.

/J
 
neiden skrev:
Lättast är väl att göra en elritning (eller dra in rören) och sen lägga på en 10% för spill.

Allt beror ju liksom på var du ska ha centralen, hur du vill fördela säkringarna (tex belysning, uttag, värme) etc etc.

/J
Lättast, mm allt är relativt, huset är inte ens stomrest ännu vilket gör det svårt att dra vp, och rita elen vet jag inte om jag kan.

men det jag tänkte var mer om det brukar gå 100meter, eller 300 meter eller 1km kabel typ:)
 
Som ett exempel: Jag renoverar just vårt kök. Vi river bla. en vägg som visade sig innehålla all eldragning mellan källare och resten av huset. Har just flytta in dom elrören i en annan vägg. Det gick åt 100m elrör i en vägg.

Nästa vägg jag skall gå på kommer bara att innehålla5, 6 meter rör. Så variationen är stor.
 
Har snart dragit om all el i mitt hus på 210 m[sup]2[/sup] och det har gått åt mer än 1 km FK. Det kanske låter mycket men man får tänka på att det krävs 3 kablar till varje uttag.
 
ska du dra om ett komplett ledningsnät för el & svagström utan att anlita elektriker ???
risken är överhängande att du kommer missa något eller på annat sätt "måla in dig i ett hörn" ,sen har du säkerhets aspekten också.
Mitt råd är att iaf konsultera med fackman !
Lycka till med ert nya hem:)
 
För vår elektriker har det gått runt 6000m kabel om jag inte missminner mig. (250kvm 1-plans inkl. garage).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.