Per titeln. Ska inom snar framtid sänka min pump ca 10-15 meter (är idag på ca 25 meters djup i en 50 m djup brunn), detta för att vattentillgången just nu är för dålig för att klara mina nya vattenfilters backspolningar. Backspolningarna är på ungefär 250L per gång. Redan efter 2-3 minuter av filtrets 15 min långa backspolningsprogram slår pumpens motorskydd ifrån, återställer jag efter några minuter märks att det inte fyller på särskilt mycket vatten i hydroforen och motorskyddet slår snart ifrån igen. Min slutsats är att det är för dålig tillrinning/tillgång i brunnen.

Att sänka min pump är en åtgärd, men funderar på att passa på att göra mer underhåll när jag redan har pumpen uppe. Jag har goda skäl att misstänka att brunnen inte spolats någon enda gång sedan den borrades tidigt 1980-tal. Hög risk att det samlats massor av sediment i botten, så i värsta fall kanske jag inte ens kan sänka pumpen särskilt långt. Enligt SGU-kartan mättes vattentillgången till 700 L/tim, men antar att de menade botten av brunnen.

Någon som har uppgift om vad en brunnsspolning går på i slutändan? Förutsättningarna är att brunnen är 50 m djup, sannolikt aldrig spolats och ligger lättillgängligt. Jag bor i Sjuhärad.

(Kuriosa: gamla ägaren hade bara ett fullständigt otillräckligt litet patronfilter, och jag ser att även de förmodligen behövt återställa motorskyddet ofta pga att han skrivit "Tryck på grön knapp" på motorskyddet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.