Hej
Måste jag byta syllar då de varit utsatta för vattenskada för några år sedan och har börjat lukta lite i övrigt är de friska. Finns ingjutna reglar runt väggarna också.

Klarar en mekaniskventilation lösning inte av att transportera bort den dålig lukten som är nere i golvplanet? Eller gör den det?
 
Jag förstår inte riktigt.
Varför luktar dom? Ventilation är för att hålla torrt.
 
Det är så att det är gamla tryckta syllar som börjat lukta efter att de varit utsatta för en vattenskada för ca 3år sedan. Tydligen är du luktfria så länge de ej blivit utsatta för något vad jag förstod det. De är i övrigt i bra skick rent hållfasthetmässigt.
 
Impregnerade syllar mm får inte användas i husgrunder numera av just detta skäl. Dels luktar det, dels kan lukten vara skadlig. Täckte försäkringen vattenskadan? I så fall täcker den nog detta också. Och självrisken är redan betald!

Som jag förstått det så avger inte torra reglar någon lukt, men lukten är visst svår att få bort när den väl uppstått. Jag vet inte om det räcker med avfuktning av luften där. Om det inte räckte med ventilation är det nog tveksamt.
 
Någon som vet hur man yrkar på förra ägarens försäkring?
 
Om det var ett dolt fel, kan du kräva ersättning av förra ägaren. Eller var du informerad om att det var en vattenskada och att det kunde börja lukta?
 
Du kan inte kräva att få använda förra ägarens försäkring om inte förra ägaren hjälper dig med det.
 
Ursäkta blackout i morse. Vi har fått endel på dolda fel då golven var fel lagda. Dock inte för syllen då det är riskkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.