Mekaniskt ventilerat golv eller inte och isf vilket märke är bäst?
Jag är på gång att renovera källaren i ett radhus byggt -68, golvet ligger ca: 1,80 under marknivå och består av betongplatta. Vår länga dränerades 2012 och jag har inte haft problem med fukt eller lukt sedan vi flyttade in för 2,5 år sedan, däremot vet jag att flertalet hushåll i området har haft fuktskador.
Den stora frågan är då om jag behöver sätta in mekanisk ventilerade golv? ”Experter” jag pratat med rekommenderar absolut det, om inte annat så i förebyggande syfte.
Om jag väljer att göra detta, vilket märke/system skulle ni välja? Bra dåliga erfarenheter av något märke?
Vad ligget kostnaden på ett ungefär för 68m2 med en betongvägg på mitten?

Belo
 
  • Gilla
Sweggan
  • Laddar…
Har nu mailat, ringt o pratat och läst på om Isola Platon, Optivent samt JAPE och behöver nu komma fram till beslut vilket vi skall välja.
  1. Billigast är JAPE, någon som lagt detta och kan dela med sig av för/nackdelar?
  2. Alla tre system trycker på att jag skall välja mekaniskt ventilerat system trots att huset är dränerat 2012 och jag inte har några som hels problem med fukt. Argument till detta är att man skall lägga i förebyggande syfte samt att man ALLTID får igen kostnaden vid en försäljning. Har de rätt eller talar de bara i eget intresse för att tjäna några kronor extra?
  3. Jag skall lägga ett 14mm parkettgolv som övergolv, behövs extra isolering typ 20-30mm cellplast/isoleringsskiva? Gör det någon nytta eller räcker den rumstempererade luften som sugs ner under golvet som värme?
Mvh
Benny
 
Tror nog att man får tillbaka pengarna vid försäljning.
Gammal betongplatta på mark är alltid en riskkonstruktion, och det är inte fråga om utan när fukten kommer. Dränering räcker inte. Så jag skulle definitivt värdera ett ventilerat golv väsentligt högre än ett oventilerat. Sedan beror det såklart på om köparen har behov eller inte av ett inrett rum i källaren.
 
A
B Belo skrev:
Har nu mailat, ringt o pratat och läst på om Isola Platon, Optivent samt JAPE och behöver nu komma fram till beslut vilket vi skall välja.
  1. Billigast är JAPE, någon som lagt detta och kan dela med sig av för/nackdelar?
  2. Alla tre system trycker på att jag skall välja mekaniskt ventilerat system trots att huset är dränerat 2012 och jag inte har några som hels problem med fukt. Argument till detta är att man skall lägga i förebyggande syfte samt att man ALLTID får igen kostnaden vid en försäljning. Har de rätt eller talar de bara i eget intresse för att tjäna några kronor extra?
  3. Jag skall lägga ett 14mm parkettgolv som övergolv, behövs extra isolering typ 20-30mm cellplast/isoleringsskiva? Gör det någon nytta eller räcker den rumstempererade luften som sugs ner under golvet som värme?
Mvh
Benny
Jag har gjort samma renovering, använde granabs lösning tror det var 3000n. Fick bra med hjälp och projektering från deras support. (skickade ritningar så fick jag tillbaka hur allting skulle placeras)
Jag hade otroligt ojämnt betong golv så dem tipsade om en lokal firma som fixade reglarna.

Mellan har jag frigolit funkar kanon aldrig kallt (20grader som strömmar under golvet). Sen spånskivor och 14 mm enstavs parkett.

Om du kan och förutsättningar finns fundera på golvvärme i spånskivorna
 
Redigerat av moderator:
Jag har nyligen installerat Optivent. Lägger man golv med tjocklek om minst 14mm behövs ingen skiva eller liknande som undergolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.