har en enplansvilla från 79
har mek vent me utsug från bad toa garderob kök o tvättstug
tilluft är 2 spaltventiler över ett fönster o över altandörren
räcker dom 2 tilluften
vad blir resultatet om man har dom stängda
hur mycke värme går förlorad med mek vent
 
När du stänger tillluftventilerna så ökar du undertrycket i huset samt att luften försöker komma in i huset via olika springor.

Den värmeförlust du får när du har mekanisk frånluft utan återvinning är den effekt som det går åt att värma upp den luft du suger ut.

Rekomenderad luftutbyte är att all luft ska bli utbytt varanan timme (om jag mins rätt).
 
hur mycke pengar tror du den suger ut,tänkte om de va ekonomiskt försvarbart att försöka få nån återvinning på varmluften den suger ut,men de verkar dyrt me sånt system
 
Hade du haft luftflöden, enl de föreslagna normer som Demmpa påpekar, hamnar en vanlig villa på 150 kvm på värmeförluster runt 8000 kwh. Hitintills har jag aldrig sett en enda villa med centralfläkt på taket där hastighetsreglaget till fläkten är inställt för det flöde som är ämnat utan ett mer realistiskt värmetapp är kanske 5-6000 kwh vilket även detta är en kostnad på 6-8000:-/år om man har elvärme. En spaltventil släpper in mellan 8-20 kubikmeter luft/tim.Resterande måste tas in genom andra springor o otätheter i väggar o tak. Ventilationsfläkten drar ständigt ut 100-150 kbm luft/tim. Redan här har du rejält undertryck så att det tex är besvärligt att tända i braskaminen. Öppnar du sedan spiskåpan för att laga mat ökar du med ytterligare 100-150 kbm/tim.
 
har vattenburen värme (elpanna) luft/luftvärmepump o braskamin
ligger på 13000 kw om året med värme ,varmvatten o hushållsel
då e ju ventilationen hallva räkningen
o då har de ju vatt ganska kalla vintrar o så har ja två tonåringar som duchar ,spel, dator mm
 
Kalkyl eller ej. Det låter som ett utmärkt tillfälle att installera FTX. Inte bara för besparingen utan även för komforten. Man får ett helt annat inneklimat när man slipper få in kall luft utifrån. Näst efter bergvärmepumpen är nog FTX det bästa jag gjort....
 
Mikael_L
Om du stänger ventiler eller drar ner på ventilation på annat vis så får ni en del oönskade effekter, som dålig inomhusluft, dålig lukt, imma på fönster, mögelpåväxt både här och där osv.
 
Jag totade ihop ett kalkylblad för att beräkna vad ventilationen kostar. Det går nog att göra en noggrannare beräkning om man tar hänsyn till fler saker.
 
Intressant svartöra! En sådan kalkyl hade varit oerhört givande även när det kommer till jämförelse av andra ventilationsalternativ. Syftar framförallt på värmeväxlare och frånluftsvärmepump.
 
Mikael_L
X-aggregat och flvp'ar brukas anges ha återvinningsgrader på 80-90%
Jag tar siffrorna med en nypa salt och tror att det är uppmätta under idealiska förhållanden och är ca 10% mindre i verklig drift.
 
Mikael_L skrev:
X-aggregat och flvp'ar brukas anges ha återvinningsgrader på 80-90%
Jag tar siffrorna med en nypa salt och tror att det är uppmätta under idealiska förhållanden och är ca 10% mindre i verklig drift.
Det kan säkert stämma. Personligen skulle jag som sagt vilja se en riktig kalkyl för x-aggregat som tar årets temperaturvariationer i beaktande.
Kalkyler baserade på årsmedeltemperaturen ger jag inte mycket för när det t ex gäller korsväxlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.