Nu är jag i farten igen... :)

Vi har varit ganska inställda på ett FTX-system tidigare, men rördragningen känns tyvärr krånglig. Därför funderar vi nu på att skippa rördragningen för tilluften och sätta Fresh-ventiler i väggarna. Men då behöver vi ju något som drar ut den gamla smutsiga luften.

Takfläkt eller kanalfläkt, vad rekommenderas? När används det ena eller det andra? Ljud, hur mycket låter det från fläkt och don? Vad kräver en sådan här fläkt för underhåll? Känns inte helt roligt att behöva klättra högt upp på taket allt för ofta :-/
I dagsläget kör vi köksfläkten separat rakt ut. Kan man fortsätta med det?

Många frågor blev det... Hoppas att någon har lust att svara.
 
J.A skrev:
I dagsläget kör vi köksfläkten separat rakt ut. Kan man fortsätta med det?
Jag håller just på att installera frånluftssystem i huset så jag har svaret på många av dina frågor någon gång efter påsk... :) Vad gäller att köra köksfläktar kontinuerligt så kan det finnas sådana som klarar det, men min gör det i alla fall inte (Electrolux av något slag). Efter att ha gått konstant i närmare två år så låter lagren i den inget vidare, så jag misstänker starkt att den inet är gjord för kontinuerlig drift (tillverkaren skall kunna svara på det om du ringer).
 
Varför måste du köra köksfläkten dygnet runt?...

Mvh
 
Köra köksfläkten kontinuerligt är inget vi vill göra. Vi har en 'vanlig' fläkt som låter alldeles för högt :-/ och den ska bara var igång när vi lagar mat. Den har alltså heller inte någon funktion för att styra fläkten för frånluften. Tanken är alltså att köksfläkten ska få fortsätta leva sitt eget liv i en egen kanal. Visst kan man göra så?

Men då måste man ju ha ett annat, kontinuerligt, utsug från köket. Finns risken att matos då får för sig att sticka via frånluftsdonet istället för köksfläkten? Eller att friskluft sugs in baklänges genom köksfläkten när inte den är igång?

Och hur gör man när det är himla kallt ute och man kanske vill snåla lite på den varma luften man har inomhus och ventilera lite mindre? Stänger man tilluften eller drar man ner på fläktens hastighet?

Det finns ju Fresh-ventiler som sluter sig automatiskt när det är kallt. Kan sådana funka om man har ett F-system?
 
J.A skrev:
Köra köksfläkten kontinuerligt är inget vi vill göra.
Ah, jag läste snett (och missförstod). Ja det är klart att man kan ha separat köksfläkt om man har F-system. Det är det vanligaste.
 
Hej!

Håller som bäst på med att få frånluftssystem installerat i mitt hus från -38. Svårt med rördragning till ett till-och frånluftssystem i bef väggar.

Köksfläkten monterad för ett år sedan. Går separat med egen takmonterad fläktmotor resp kanal ut. Stänger automatiskt när den inte är igång.

Frånluftssystemet kan man reglera hur mkt den drar ber på aktivitet i huset (dusch, tvätt, diskmaskin mkt folk etc...) Sker aut via en styrenhet. Grundinställd på ½ oms/h. Har ett utsug i köket, ett i badrummet på övervåningen samt ytterligare ett i ett annat rum. I badrummet i källaren också. Fresh ventiler med pollenfilter och extra ljudisolering. Räknat och stallerat (snart helt iaf) via leverantör av systemet. Slutar omkring 55T.....men det får vi förstås se om en vecka. Passade också på att installera en insp lucka via taket när jag hade en plåtslagare anlitad.

/R
 
Hej!

Har sedan två år F-luft i fritidshus med permanentstandard. Har använt kanalfläkt på vinden med kvadratiska ljuddämpare samt flexibla före alla don. Garanterat helt tyst! Använder 125 mm F-lufts don. tilluft via tallrikar i källaren (sutteräng) och Fresh-ventiler i mindre sovrum samt 125 mm spiro + tilluftsventil i större sovrum. Femstegstrafo och inställt flöde på ca 0.35 oms/h upp till drygt 1 oms/h. Tar ett tag att få balans mellan våningar annars funktar det felfritt. Har dessutom öppna spisar med insatser på båda planen. Stänger av fläkten vid tändning sedan suger spisen bra så att man inte får baksug. På sommaren stänger jag tilluften till spisarna minutiöst för att inte få in röklukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.