Hej!

Husägare av ett Fogelfors hem upprättat anno 1981. Jag kan ingenting om nåt och har tummen mitt i.

Vi har mekanisk frånluft och märkte idag att om vi har köksfläkten på i fullt blås så blåser (inte sugs) luften ut ur ventilerna från toaletterna och grovhallen.

Borde väl rendera i att matos och dyl dyker upp i andra rum, känns spontant som en felkonstruktion? Har någon annan insyn och kan lugna mig?
 
S skurt2201 skrev:
Hej!

Husägare av ett Fogelfors hem upprättat anno 1981. Jag kan ingenting om nåt och har tummen mitt i.

Vi har mekanisk frånluft och märkte idag att om vi har köksfläkten på i fullt blås så blåser (inte sugs) luften ut ur ventilerna från toaletterna och grovhallen.

Borde väl rendera i att matos och dyl dyker upp i andra rum, känns spontant som en felkonstruktion? Har någon an
Har köksfläkten ett separat rör upp i skorstenen?
Styr köksfläkten frånluftsfläkten?
 
surris
Köksfläkten har troligen en separat kanal (Imkanal). När du sätter på köksfläkten skapar den ett större undertryck i huset än vad fläkten för toalett/hall har.

Kan du kolla på vind om du har en separat kanal till köksfläkten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
För mig låter det som dåligt med tilluft i huset. Luften som kommer in ordinarie vägar via spaltventiler etc. räcker inte till för att täcka det som köksfläkten blåser ut. Enklast är att öppna ett fönster på glänt i ett annat rum än köket när köksfläkten är igång.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har inte ett gammalt "Alliance" system där köksfläkten är kopplad till allmänna frånluftsfläkten på taket?
Sedan har någon bytt köksfläkt och konstiga fenomen uppstår.
Ta en titt på taket hur många fläktar/utlopp du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.