Hej,

Vi har en motor (ventilation hub) på taket och den drar ventilation till huset (badrum o kök). Mekanisk frånluft.Byggt 79. Om vi sätter en ny fläkt m el badrummet till samma kanal, är det bra? Ska man göra så? Några för o nackdelar?
 
BirgitS
Det brukar inte vara lämpligt för om badrumsfläkten blåser in mer luft i kanalen än vad takfläkten blåser ut så kommer överskottsluften att åka ut i köket.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hej,

Vi har en motor (ventilation hub) på taket och den drar ventilation till huset (badrum o kök). Mekanisk frånluft.Byggt 79. Om vi sätter en ny fläkt m el badrummet till samma kanal, är det bra? Ska man göra så? Några för o nackdelar?
Den lilla fläkten som du kommer sätta upp kommer pissa i Atlanten jämfört med takfläkten, och snarare strypa kanalen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tack, precis min tanke. Då ska jag inte sätta en pax.
 
Behövs el till mekanisk frånluftdon?
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Behövs el till mekanisk frånluftdon?
Om du menar något med en motor i så behöver den ström men om du bara menar ett vanligt ventilationsdon så behövs det ingen el eftersom det bara är en manuell reglering av luftflödet.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar något med en motor i så behöver den ström men om du bara menar ett vanligt ventilationsdon så behövs det ingen el eftersom det bara är en manuell reglering av luftflödet.
Tack! Våra hantverkare har (vad det ser ut?) preppat för el…. Vi har mekanisk frånluft och har inte beställt någon PAX fläkt 😂😂😂 Ska fråga när jag ser dem irl. Jag har informerat om att vi har mekanisk frånluft redan…
 
  • Rum med oisolerade väggar visar ett hål i taket med ett igenproppat rör, antydande påsen frånvaro av rätt ventilation som nämnt i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Ja, det ser det ut som och det är ju onödigt om det bara ska sitta ett ventilationsdon där.

Din information kan ha tolkats som att du vill ha en fläkt för att få mekanisk frånluft. De kommer nog inte ihåg hur det såg ut innan rivningen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ska sitta en stos först sen don
Globetrot Globetrot skrev:
Tack! Våra hantverkare har (vad det ser ut?) preppat för el…. Vi har mekanisk frånluft och har inte beställt någon PAX fläkt 😂😂😂 Ska fråga när jag ser dem irl. Jag har informerat om att vi har mekanisk frånluft redan…
Ska bara sitta en stos och sen matchande don på det, hatar sånna hajtänder när man ska stoppa upp armen där och ska sota rent.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det ser det ut som och det är ju onödigt om det bara ska sitta ett ventilationsdon där.

Din information kan ha tolkats som att du vill ha en fläkt för att få mekanisk frånluft. De kommer nog inte ihåg hur det såg ut innan rivningen.
Ja, jag får förtydliga det i veckan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.