För en vecka sedan hittade jag en 1 och en halv kvadrat stor gul fläck på gräsmattan.. hmm.
:|

3 dagar senare var allt i fläcken TOKDÖTT! :x

Det var en gammal gräsmatta så det fanns allt i den fläcken, mossa, gräs, maskrosor, daggkåpor, diverse ängsblomster.. helt vitt och nu komplett stendött.

Ungefär som om man hällt ut 5 liter lösningsmedel eller nått..

då kom jag på det... jag hade ju tagit bort ett element i källaren för en och en halv vecka sedan.. och där blev det ju en hink med vatten från elementet.. typ 5 liter vatten.. som jag bara kastade ut på gräsmattan. :(

..och det var nog där typ.. :S

Vad är det i cirkulationsvatten som gör det tokgiftigt som roundup koncentrerat?
Ska man behöv ha skyddshandskar om man ska hantera det fortsättningsvis eller?
 
glykol....
 
Nix! Det är en vanlig villa bara med påfyllning direkt från varmsidan av pannan. Kan garantera att det inte finns ens en droppe glykol i detta systemet.
(men jag förstår din idé.. ja då hade det dött också)
 
Kanske kopparhaltigt?
 
Järn eller järnoxid? Kanske kan vara giftigt vid höga koncentrationer? Används det inte i järnvitriol eller vad det heter. Bara en gissning.
 
Gissar på koppar, eftersom den är rätt bra på att ta livet av grönväxter.
 
Verkar smaskens för gamla ved och kamineldare för de brukar ju tycka om gifter.:)
Kopparjoner finns inte i vattnet så länge systemet innehåller järn (enkel grundskolekemi).
Järnjoner i vattet har nog tagit kål på gräset men inte giftigt på något vis.
Många dricker järnhaltigt brunnsvatten och får av detta bra blodvärden men inga andra problem.
Tar man i beaktande de starka cancergifter (benspyrener) som kamineldare och särskilt pyreldare har i sina vardagsrum och i skorstenens omgivningar så är talet om gifter helt obefogat.
Tänk på dig själv och skit i grannen är ju kamineldarens devis.
 
Att ved brinner bra begriper ja, mnen vem eldar egentligen kaminer? Måste ju vara svårt att få fjutt på dem...
 
Blir nog ingen vidare fjutt. Det är annars ett tungt och smutsigt jobb att släpa kaminer till soptippen.
 
johanpelle skrev:
Tänk på dig själv och skit i grannen är ju kamineldarens devis.
Tja, nåt ska man ju dö av nu när bilarna blivit så säkra...
 
johanpelle skrev:
Tar man i beaktande de starka cancergifter (benspyrener) som kamineldare och särskilt pyreldare har i sina vardagsrum och i skorstenens omgivningar så är talet om gifter helt obefogat.
Tänk på dig själv och skit i grannen är ju kamineldarens devis.
Gissar att du själv inte har en mysig och värmande eldstad i ditt hus :)
Man kan säkert få ut en del föroreningar i vardagsrummet om man eldar fel, har dåligt drag, etc. Själv har jag inget att klaga på, och inte grannarna heller vad jag förstår, och gräsmattan är grön och fin, men i skorsten växer inget förstås. Kanske inte helt On-topic om vi kan få tråden att urarta till en ved/inte ved-debatt, men min gjutjärnskasett verkar göra sitt jobb utomordentligt om man jämför med dina erfarenheter. Bra drag, svårt att pyrelda eftersom alla spjäll inte går att stänga och dessutom blir det bra ventilation, förutom att det är mysigt, varmt och gott på vintern :)

Vill man döda ogräs effektivt är det alltså bara att tappa värmesystemet på lite vatten sommartid. Kul ide, men kanske inte så klokt att syresätta systemet regelbundet så att det korroderar sönder.
 
Jaha.. järnjoner alltså, där ser man.

koppar hade jag nästan funderat på... men det sprider sig inte i vattnet om det finns järn inblandat alltså, märkligt. Finns det något ställe där man kan läsa på mer om detta?

Ja jag fyllde ju på systemet igen efteråt.. men eldade upp lite ved för att få upp temperaturen ordentligt för att driva ur syret.
Är det inte så att över 72 grader eller nått så lämnar syret vattnet?
 
Syret i vattnet går åt genom att ledningar och radiatorer oxiderar (korroderar). När syret är slut slutar även oxidationsprocessen. Därför är det inte alls bra att byta eller fylla på vatten i onödan. Varje gång man gör det sliter man på insidan av rör och radiatorer.
 
Skit att jag missat den här tråden. Tappade ur 3kubik igår och har gott om ogräs i gruset som kunde fått smaka på häxbrygden istället! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.