J
hej alla

Jag har en Meec trimmer som bara fungerar riktig med fullt gas.
kör jag lägre varv då trimmar den inte.
är det nå fel på denna?

tack!
 
J James1960 skrev:
hej alla

Jag har en Meec trimmer som bara fungerar riktig med fullt gas.
kör jag lägre varv då trimmar den inte.
är det nå fel på denna?

tack!
Låter som om kopplingen är sliten.
beror på vad det är för trimmer...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:
Låter som om kopplingen är sliten.
beror på vad det är för trimmer...
hej det är en Meec bränsledriven
 
MultiMan
Jo, det har du redan berättat, men vilken modell?
 
J
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, det har du redan berättat, men vilken modell?
jag vet inte måste kolla upp men det är en äldre model.köpte den begagnad
 
MultiMan
Innan du kollat modell så vi vet hur den är uppbyggd, så tror jag också på utsliten koppling som slirar, precis som @skoge föreslog. En del är oärliga och säljer grejer när de börjar krångla, men utan att berätta det.
 
J
MultiMan MultiMan skrev:
Innan du kollat modell så vi vet hur den är uppbyggd, så tror jag också på utsliten koppling som slirar, precis som @skoge föreslog. En del är oärliga och säljer grejer när de börjar krångla, men utan att berätta det.
ja tyvärr kan det vara så men innan jag kontakta säljaren vill jag vara säker,han sa att det ska vara så vilket jag inte tro.därför frågar jag råd.
Röjsåg på grå bakgrund med synliga användningsspår och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd motoriserad stångsax liggandes på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Om du frågar om det ska vara så, så säger jag nej. Kraften ska komma gradvis i takt med varvtalet. Ju mer du gasar, desto större ingrepp i kopplingen och högre varvtal/mer kraft till huvudet. Samma funktion som en motorsåg som också brukar ha en centrifugalkoppling där lameller slungas ut mot kopplingstrummas insida och börjar greppa.

Möjligen finns det udda varianter som är helt 0 eller 100% men ingen motorsåg eller trimmer jag har eller har använt beter sig så och det hade varit väldigt svåranvänt om de hade gjort det. Min minsta 1,6mm Partner Colibri (över 20 år gammal) driver så fint steglöst från tomgång till fullt varv och likadant med den stora Tanakan med ~3,2mm tråd, slyklinga, sågblad mm. Samma med motorsågarna.
 
J
MultiMan MultiMan skrev:
Om du frågar om det ska vara så, så säger jag nej. Kraften ska komma gradvis i takt med varvtalet. Ju mer du gasar, desto större ingrepp i kopplingen och högre varvtal/mer kraft till huvudet. Samma funktion som en motorsåg som också brukar ha en centrifugalkoppling där lameller slungas ut mot kopplingstrummas insida och börjar greppa.

Möjligen finns det udda varianter som är helt 0 eller 100% men ingen motorsåg eller trimmer jag har eller har använt beter sig så och det hade varit väldigt svåranvänt om de hade gjort det. Min minsta 1,6mm Partner Colibri (över 20 år gammal) driver så fint steglöst från tomgång till fullt varv och likadant med den stora Tanakan med ~3,2mm tråd, slyklinga, sågblad mm. Samma med motorsågarna.
ok tack så mycket,
jag har också en Partner Colibri mycket gammal men den slå gräset även i låga varv.
han var inte ärlig.
hoppas han löser det. tack för allt info
 
J James1960 skrev:
ok tack så mycket,
jag har också en Partner Colibri mycket gammal men den slå gräset även i låga varv.
han var inte ärlig.
hoppas han löser det. tack för allt info
hör av dig till Maskintok...
skogsbestand@gmail.com..
Han kan ha grejer liggande..
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Innan du kollat modell så vi vet hur den är uppbyggd, så tror jag också på utsliten koppling som slirar, precis som @skoge föreslog. En del är oärliga och säljer grejer när de börjar krångla, men utan att berätta det.
jag har bara lärt mig av Maskintok..
Men man kan ta tag i redskapet och känna på kopplingen genom att vrida fram och tillbaka..

tar det emot så ligger kopplingen på..
känns det för lätt och sladdrigt så är växeln slut...
Kan man gasa skiten ur maskinen och först då få reaktion så är backarna slitna... Så kopplingen kommer inte ut långt nog..
 
J
skoge skoge skrev:
jag har bara lärt mig av Maskintok..
Men man kan ta tag i redskapet och känna på kopplingen genom att vrida fram och tillbaka..

tar det emot så ligger kopplingen på..
känns det för lätt och sladdrigt så är växeln slut...
Kan man gasa skiten ur maskinen och först då få reaktion så är backarna slitna... Så kopplingen kommer inte ut långt nog..
Ok ska testa,få väl börja byta ut kopplingen först.Ja det behövs att gasa skiten ur den för att kunna få en fungerande trim.
 
får man fråga hur mycket denna maskin kostade?
jag skulle tro att det är billigare att köpa en ny på jula på någon kampanj.. än att jaga delar
 
J
skoge skoge skrev:
får man fråga hur mycket denna maskin kostade?
jag skulle tro att det är billigare att köpa en ny på jula på någon kampanj.. än att jaga delar
han ville ha 700 från början jag fick den för 450kr.
 
J
skoge skoge skrev:
får man fråga hur mycket denna maskin kostade?
jag skulle tro att det är billigare att köpa en ny på jula på någon kampanj.. än att jaga delar
få se jag skrev till honom kanske han vill står för reservdelen.
om inte skriver jag recens om det jag köpte av honom.
man känner sig rätt lurat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.