Fick katalogen idag o på framsidan finns denna eminenta;) maskin, nån som testat?
Funderar att köpa en för att ha hemma för ev behov, inget som kommer att användas mer än kanske ett par ggr om året, för 199:- kan man ju ha en bra-att-ha maskin liggande.

Har Makita, Bosch o Dewalt hemma för övrigt, hemma-pulare som gillar kvalitetsmaskiner, men jag missade tyvärr julas rea på Makitas tigersåg o beggade går ju för ca 1000:-, därför undrar jag om en maskin för 1/5 av det priset ändå klarar jobbet lr bara är skrot?
 
Jag köpte en motsvarande på öb (power super duper.....1050W) när vi skulle såga ner ett par småträd hemma. En motorsåg kanske hade varit bättre men vi resonerade så att en tigersåg kan man ha till mer saker. Sedan har den varit utlånad för att såga upp fönster i fasader och ännu fler små träd och det funkar kanon. Säkert mer kraft i en bättre och mindre vibrationer men med ett bra blad så fixar den en hel del.
 
Jag kan instämma att en tigersåg är väldigt användbar till att kapa mellangrova saker i trädgården. Tex är det mycket trevligare att hålla en tigersåg än en motorsåg ovan skallen när man kapar en hög gren. Bladet nyps heller inte fast så lätt.
 
jag har en sån, den funkar till lite lättare jobb eller under kortare perioder.

inge vidare om man skall riva mycket, brukar börja ryka då men jag har sågat en del lättbetong med den och det funkar. vibrerar av bara he--te bara
 
Köpte denna variant, med snabbfäste för bladen och möjlighet att vrida handtaget.
Funkar helt ok, har dock ingen annan tigersåg att jämföra med. Tycker dock att det var väldigt prisvärt. Har för övrigt mest blå bosch bland verktygen, men för 199:-........ inte mycket att gnälla över. Köp den, är du inte nöjd, sälj den på blocket och köp en bättre.....
 
köp den använd den till det du ska ha pajar den lämna tillbaka eller släng inte så mycket mer att fundera på 199kr löjligt lågt pris undrar vad dom köper in dom för samt vad de kostar att tillverka?
 
For 199kr er det jo ikke noe å tape direkte uansett. Kjøp bare bedre blad så fungerer den ok. En tigersag er ingen presisjonsverktøy, og klarer den å kjøre noen minutter da og da uten å brenne opp er den sikkert kjekk. Fin å ha til skitarbeide og der man ikke vil ødlegge sin dyrere merke tiger på :p
 
Jula är underbar. Är grejen sönder, får du ny direkt! Köp!!!
 
jandan skrev:
Köpte denna variant, med snabbfäste för bladen och möjlighet att vrida handtaget.
Funkar helt ok, har dock ingen annan tigersåg att jämföra med. Tycker dock att det var väldigt prisvärt. Har för övrigt mest blå bosch bland verktygen, men för 199:-........ inte mycket att gnälla över. Köp den, är du inte nöjd, sälj den på blocket och köp en bättre.....
Bara adderar till vad alla andra säger. Har en ferm köpt på Jula, också en bilig tidgersåg. Har i övrigt mest Festool eller blå Bosch. I min ögon används en tigersåg inte som ett precisionsverktyg. Köp ett bra blad till, och den fungerar mycket bättre. En bättre tigersåg håller troligen längre, virbrerar mindre, men om du inte använder den till annat än riva delar av huset och såga ner i trädgården finns det ingen anledning betala dyrt för precision på just tigersågar.

---- Mats ---
 
Mikael_L
Jag lånade en slik billig tiger av en kompis, jag skulle kapa 4 snitt i LECA.
Jag köpte inget speciellt LECA-blad utan nöjde mig med tanken att 1-2 vanliga billiga skräpblad från t.ex. Biltema är smartare att offra än att köpa sådant superdyrt blad (för 4 snitt).
Nåväl, det gick rätt bra, 2 Biltema-blad klarade uppdraget nätt och jämt. När jag var klar hade jag två blad absolut helt utan tänder. :D

Det jag saknade ordentligt på Tigersågen var varvtalsreglering, jag tror att jag skulle kunnat få längre liv på bladen om jag kunnat köra sakta.

Som min behovsbild av Tigersåg ser ut skulle jag dock inte tveka att köpa en sådan billig en om jag plötsligt en dag behövde en för något litet jobb.
 
Jag resonerade på samma sätt tidigare att en simpel Tigersåg duger då det inte krävs någon precision.

Oj vad fel jag hade insåg jag när jag bytte min 2 år gamla Biltemasåg mot en Begagnad Milwaukee 1300qx...

Med pendel, justerabart sågdjup, steglös hastighet och anti-vibration så blir det ett helt annat verktyg.
Förutom klassiska tigersågsuppgifter så ersätter den tex cirkelsågen på regelverk och kedjesågen i trädgården (wow.... slipper slipa kedjan och slabba med olja)

Men det största plusbetyget var att tom frugan med glädje kör sågen :)
Tigersågsporr
 
Redigerat:
Jag vart också lite sugen på en fultiger, och jämförde specen med en blå bosch (som skulle matcha övriga verktyg mycket bättre). Meecen klarar 115mm trå och 9mm stål, medans en GSA 1100 klarar 230mm trä och 20mm stål.
 
Det beror ju som sagt lite på vad man ska ha den till... Jag har någon 500kr variant från Bauhaus som jag mest använder för att kapa till renoveringsavfall så det ryms in på släpet eller sågar ner/river väggar och annat.
Ja, och så sågade jag av julgranen med den också! :)

Ska man "fin" såga lönar det sig att köpa en bättre (eller hyra för det jobbet) men att såga av lite reglar och annat så står jag ut med skakningar och sneda skär...
 
pelpet skrev:
Jag vart också lite sugen på en fultiger, och jämförde specen med en blå bosch (som skulle matcha övriga verktyg mycket bättre). Meecen klarar 115mm trå och 9mm stål, medans en GSA 1100 klarar 230mm trä och 20mm stål.
Saknar pendling => köp en annan. Makitas sågar har nog bäst pris för denna funktion. Det är otänkbart att köpa en sticksåg utan pendling och vi borde resonera likadant med tigersågar.
 
MathiasS skrev:
Saknar pendling => köp en annan. Makitas sågar har nog bäst pris för denna funktion. Det är otänkbart att köpa en sticksåg utan pendling och vi borde resonera likadant med tigersågar.
Oj då, jag har inte pendling på varken min sticksåg eller min tigersåg... Jag har trots det klarat av att helrenovera en lägenhet och två hus nu så jag tror jag nöjer mig med de jag har... (läs: allt är relativt) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.