Hallå därute i snöyran:)

Satt å kikade runt på Jula lite å tittade lite på en av deras motorsågar av märket Meec. Någon som har en sådan å använder eller trillar den sönder så fort man kommer nära ett träd...?:S Hadde lite funderingar på å skaffa mig en sådan å ha i bilen om det skulle ligga något träd övervägen nu när det snöar och blåser.

Fridens :p
 
Flyttad till verktyg/mod
 
Kopierade in din rubrik i Google, första träffen gav en recension från välinitierade Norra Skogsmagasinet nr 2/2009.
Där står bl.a. att läsa om Meec-sågen:


"...i botten placerade sig Meec Tools, en såg som
säljs på JULA till det blygsamma priset 795 kronor.
Även om vi hade hoppats på att kunna hitta
ett lågprisalternativ kan vi för allt i världen inte
rekommendera
Meec-sågen. Hur låga krav man än
har är det knappast god ekonomi att köpa den."

"Plastdetaljerna verkar sköra och har dålig passform. Redan efter halva dagen gick plasten i startapparaten sönder."


Du kanske redan hade Googlat upp detta. Skulle själv aldrig köpa en såg som fått det omdömet, oavsett om tidningen Land tyckte den var prisvärd i sitt test (papperstidning).

/A
 
Redigerat:
En bågsåg av hög kvalitet och med ett nytt blad kanske? Inget man kapar upp årsförbrukningen av ved med kanske, men billig, förgållandevis snabb och varken läcker eller kräver olja och bensin. Den kräver heller inte en massa skyddsutrustning, t ex. huggarbyxor, hörselkåpor och ögonskydd
 
Måste säga att jag är nöjd med min 795-kronors-Julasåg från Meec. Lättstartad och fungerar utmärkt för mina behov, dvs ta ner lite mindre träd (kanske upp till 40cm) (i diameter alltså, haha) och såga upp i lagom klyvbitar för yxan. Har snart passerat garantitiden så får se om den rasar ihop då :)
 
Redigerat:
Vill man ha en liten smidig såg så kan jag rekomendera Stihl MS170 eller MS180 (heter numera MS171 och MS181). Smidiga och bra sågar men kostar nog åtminstone det dubbla av vad meec sågen kostar.

Dom sågarna är utrustade men en tunn kedja med låg kastrisk men naturligtvis ska man alltid ha rätt skyddskläder och det särskilt om man ska skära bort träd som ligger över vägar osv. Dom kan ligga i spänn på dom mest luriga sätt.

Meec sågen vet jag tyvärr inget om men det tidigare omdömet (från Alko) var ju inte särskilt bra, inte ens till dom pengarna.
 
Redigerat:
Du kan få köpa min gamla stihl med 12" svärd så jag kan köpa en ny istället....
 
Jag måste också säga att jag är mycket nöjd med min 695-kronors (rea) Julasåg från Meec. Köpte den med inställningen att håller den till att såga lite grövre grenar med så duger det. Det slutade med att jag använde den istället för min Dolmar (kedjan behövde slipas) för att såga ner ca 10-12 stora tallar på min tomt. Funkade utmärkt!
 
Just det, glöm inte att köpa fil och filmall. Gå över kedjan varje gång du tankar och fyller på olja, om du inte stensågat eller liknande så klart. Det räcker med 3-4 drag på varje tand för att hålla den vass och bra. Det är enkelt och gör arbetet säkrare och snabbare. Dessutom behöver i princip även alla nya kedjor en övergång med filen, dom är inte skarpa nog.
 
Jag har haft min 695:- såg i snart 4 år och jag använder den till bl.a. Årsveden och att fälla träd i skogen, håller lika bra idag som när den var ny, upptäckte dock att kedjan som följde med i köpet inte höll måttet, den var stenhård och nästan omöjlig att fila, så jag körde den slö och bytte ut den mot en Oregonkedja jag har för mig att kedjan hette "carlton". Kastskyddet är väl inte det bästa men jag kanske hade otur, för min satt så nära handtaget så jag löste ut den om jag höll med hela handen,är dock bättre nu när den är lite sliten.
 
Meec 46 cc motorsåg för små pengar (800 ?) har diskuterats i en av de
längsta diskussionerna någonsin på skogsforum.se ... .

Där dissas den givetvis - det gäller nog ha lite tur med exemplaret man
får - då kan den nog funka lika bra som en billig Stihl eller Husqvarna.

Man bör kolla in synliga skruvar lite runt om på sågen - gärna när sågen
är varm - annars kan de lossna och förorsaka onödiga haveri (detta har
jag varit med om med en släktings Partner 50 cc Clas Ohlson såg (be-
tydligt dyrare och mera potent, men ändå i samma division ...) som jag
sågade upp stockar med på annandan för några år sedan för slippa sna-
cka med släkten och läste sedan om på skogsforum.se i efterhand ... .

Det som för övrigt talas om är sågens ev brister i säkerhet pga billigt
bygd etc ... .
 
4år, och startar perfekt. Bra till hemmafixare.... Lite tyngre än proffssågar och lite klenare i motor. Men väldigt prisvärd!!!!
 
ullberg
precis, på skogsforum har det skrivits en hel del om den sågen, jag är dock lite tveksam till om dessa proffs / halvproffs klarar att vara objektiva när detta ämne kommer upp ;)

jag har förstått det som att dessa sågar är väldigt prisvärda och kan nog duga för sällananvändare, speciellt funktionsmässigt tror jag den står sig helt ok, dock finns det två aber enligt mig:

1) vibrationerna, åtminstone specen säger så höga vibrationstal att jag nästan trodde de skrivit fel, jämför med en motsvarande Stihl eller Hva så är det enorm skillnad.

2) säkerhetsaspekten: även om jag nu börjar lämna objektiviteten så kan jag inte sticka under stolen med att jag har större förtroende för när Hva / Stihl påstår att något är säkert än att Jula / Meec gör det, och även om sannolikheten för olycka inte är jättestor givet att man vet hur man ska hantera den, sker ju ändå misstag, och framförallt konsekvenserna är så enormt stora när det gäller en motorsåg. Jag inser att jag blivit gammal och riskavers, men jag vill inte riskera säkerheten...

/U
 
Testet med att dänga svärdet i en stock för att få kastskyddet att lösa ut fungerar inte på denna typ av kastskydd, självklart får du inte en krocksäker Volvo om du betalar för koreanska skithus på hjul.
men en utvilad nykter vuxen lekman klarar nog sig bättre än en trött timmerman skulle jag gissa ( själv tenderar jag att slarva med säkerheten när jag är trött). Om man som jag har flera sågar av olika kvalité så fyll alla och fila kedjorna så får sågarna vila och inte blir överhettade så lätt när man skall ta hand om årsveden.
 
Jag hade lika gärna kunnat köp ett gäng såna där sågar istället för Partnersågarna jag haft senaste året.

första gick sönder efter ett halvår, andra var sönder direkt ur kartongen och den tredje har bara gått 5 timmar.
Såg nummer 2 fick jag garantilagad men det tog ju typ 3 veckor så jag fick ju köpa en tredje för att inte stå utan.


Bättre att köpa med 5-6st Meec sågar och bara ta en ny när en går sönder. :)


Köpa en dyrare känns ganska värdelöst också, farsans jonsered sågar får jag laga stup i kvarten åt honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.