Jag skulle renovera några fönster nu på semestern och minns hur svårt det var sist jag höll på att få en fin fog med manuell fogspruta.

Jag bestämde mig för att testa denna:
http://www.jula.se/fogspruta-for-tryckluft-017066

Blev positivt överraskad faktiskt. Mycket jämn och fin matning, släpper trycket omedelbart då man släpper avtryckaren. Dvs. ingen tendens till spill eller att det fortsätter att mata ut.
Laborerade lite med trycket och då just kittet har relativt hög viskositet fick jag mycket bra resultat med lite högre tryck. (~2,3-2,4 bar)

Några brister givetvis i denna prisklass:
- Ingen möjlighet att ställa trycket i pistolen utan detta måste ske på kompressorn eller med separat reduceringsventil.
- Ingen indikering på kvarvarande mängd i patronen.

Summa summarum:
Rekommenderas absolut för den som inte fogar dagarna i ända. God precision och fritt från spill och kladd.
 
Helioz skrev:
Verkar vara samma som Duabhuset säljer för en hundring mindre:
[länk]
Jo, hade noterat det också, antagligen samma spruta. Men då är det ju det där med tid och fraktkostnad om man inte bor i närheten...

Duabhuset anger tryck 3,4-4,8 bar som arbetstryck, något som jag är mycket tveksam till.

Vad gäller Julas dokumentation är den också felaktig. I PDF'en som är kopplad till produkten står det att det finns en avluftningsventil för finjustering av lufttryck. Det konstaterade jag redan innan köpet att det inte fanns men tänkte att jag testar ändå och lämnar tillbaka om jag inte är nöjd.
Julas dokumentation anger arbetstryck på max 2,8 bar vilket jag tror är mycket rimligt. Jag rörde mig i området 1,8-2,4 bar.

Som sagt, litet omak att behöva justera trycket på kompressorn men jag anser det vara fullt acceptabelt. För övrigt är det ju inte kirurgiska ingrepp vi pratar om...toleranserna är väl hyfsat stora.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.