Vi skall bygga hus och måla gipsväggar och träpanel i tak.

Skulle Meecs 600W färgspruta kunna vara behjälplig?

http://www.jula.se/fargspruta-600-w-059079

Eller vet någon någon annan som kan vara värd att köpa istället för att hyra?
 
Wagner har ett par bra modeller och Bosch PFS 65 o 105 har fått rätt bra kritik (läs här på färgforumet bla). Så mycket snabbare vet jag inte om det blir med rengöring mm inräknat men tycker ändå att det är "roligare" som prylgalning. En fördel är att jag tycker att det blir jämnt och fint plus att färgen kommer lättare in i panelspringor mm

Fungerar Meec bra får någon gärna hojta för då kan jag tänka mig köpa en till stugan... :)
 
Tack för svaret,

Om det skall gå snabbare, är det då en spruta med koppling till färgburken direkt som är grejen?
 
Raginglynx skrev:
Någon som testat någon av Julas färgtryckfat?

[länk]
[länk]

Bra pris i alla fall, men hur är de?

Det större tryckfatet har jag använt en hel del, och har inget ont att säga om det. Har dock endast sprutat emulsionsfärg med den och det gick hur som helst utmärkt.
Köpte till 2x5m extra slang och ersatte de som föjde med, då de upplevdes som aaaaaalldeles för korta.
 
Om man ser till TS ursprungsfråga dvs MEECs variant av spruta... Är den ok til priset så att säga?
Nu har de den dessutom för 299:- så den är intressant för min del som skall blåsa på ett par rum med träpanel. Allt skall rivas framöver men till dess vill jag gärna ha färg på väggarna ;-)
 
Jag undrar också om någon testat Meecen. Jag hade tänkt måla om lite trädgårdsmöbler med en massa jobbiga ribbor och tänker mig att en sådan vore trevlig.
 
jag köpte en i alla fall.. För 299 så kan det inte var fel.. Duger nog gott till att måla väggarna i garaget med eller nån annan yta med mindre krav på finish! Återkommer då jag testat sprutan :)
 
Jag har Biltemaversionen av samma spruta.
Målat element med den änsåläne. Fungerar mycket bra, väl värd pengarna.

Dock så hoppar jag över viscositetsmätaren, blandar på känsla och provsprutar.
Värmer dessutom färgen i micron lite, så torkar det snabbre.

Direkt ur lådan så blåser han otroligt mycket, så jag har strypt lufttillförslen med en bit eltejp över slangen på väg in i handtaget. Lite trail n error, men med gott resultat.
 
Verkar inte vara någon som skrivit om denna spruta, så jag hoppar in. Jag köpte en nu i sommar till reapriset 499:-. Det var den med 600W http://www.jula.se/fargspruta-600w-059079
Vi tänkte måla ett staket ute, och ville förkorta målningstiden, och samtidigt med HVLP-funktionen undvika att det blev alltför mycket färgspill som kunde flyga över till grannarna, träffa fönster mm. Sprutan i sig visade sig föra ett h-etes oljud, och även de som sitter inomhus bakom stängda dörrar hörde det. En viskositetsmätare följde med, men trots att jag spädde och spädde färgen (vanlig vattenbaserad utomhuslasyr) så vägrade färghelvetet att rinna genom det lilla hålet i botten på den stipulerade tiden. Jag höftade därefter till ca 20% spädning. Sedan började jag spruta. Ut kom en träffbild stor som en femkrona, kraftigt utspädd, och som täckte mycket dåligt.Målningen tog ungefär lika lång tid som om jag hade målat med pensel, eftersom jag fick hålla på och gå över samma område flera gånger med den lilla femkronan. Jag ställde sprutan på max färgflöde, men inte blev det bättre. I detta läge gav vi upp, och gjorde klart grundmålningen för hand. Därefter åkte vi till en uthyrningsfirma och hyrde en riktig färgspruta från Graco. http://www.anti-corrosion.com/produkter/farg/markvplatinum.html Det kostade 700:- för en dag, och vi hann med två strykningar. Hela planket på ca 15 kvadrat + lika mycket baksida gick att måla på 20 minuter med bra täckning. Här fick man dock täcka omgivningarna betydligt mer, och det var i princip helt vindstilla när vi målade. Min åsikt om Meecs färgspruta: Bra för smågrejor; lacka om cykelramen, kanske en köksstol där man vill ha hög finish. Men för husfasader eller staket behöver man större grejor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.