Jag har suttit och ritat lite hur min framtida mediemöbel ska se ut.
Den kommer att vara 210cm hög och 165cm bred.
Djupet från TV´n och ned är 40cm
Djupet från TV´n och uppåt är 20cm.

Nu till mina frågor.
Jag tänkte använda hobbyskivor i furu... Vad tror ni?
Kommer 40cm djup bli lite med tanke på dvd, htpc osv? Borde kanske vara 50-60cm
Hur skulle ni fästa hyllplanen och hyllväggarna? (jag funderade på att använda överhandsfräs och fräsa spår och skruva från andra sidan.
 
  • Medievägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ranchn skrev:
Jag har suttit och ritat lite hur min framtida mediemöbel ska se ut.
Den kommer att vara 210cm hög och 165cm bred.
Djupet från TV´n och ned är 40cm
Djupet från TV´n och uppåt är 20cm.

Nu till mina frågor.
Jag tänkte använda hobbyskivor i furu... Vad tror ni?
Kommer 40cm djup bli lite med tanke på dvd, htpc osv? Borde kanske vara 50-60cm
Hur skulle ni fästa hyllplanen och hyllväggarna? (jag funderade på att använda överhandsfräs och fräsa spår och skruva från andra sidan.
Höjden under TVn, har du inte redan stereo prylarna så du kan mäta (är det höjden du menar, inte "djupet som ett tredje mått utöver höjd och bredd)? Jag har gjort ett "underrede" till min TV, som rymmer förstärkare, DVD, centerhögtalare, och jag behövde 62 CM i höjd (djupet är 55 cm, men då finns det plats för kablarna också). Nu har jag en rätt hög gammaldags förstärkare, men de med lite effekt tar både plats på höjden och lite extra för luftväxling (djupet med för den delen).

Fräs och spår hade jag valt, för tillfället försöker jag undvika skruvar och limmar istället. Med trä kan du inte limma hela tappen, men du har ju både horisontella och vertikala hyllor, så hållfastheten bör vara rätt bra. Ju tyngre TV, dess viktigare att de vertikala hyllorna under den inte sitter för olika i sidled.

--- Mats ---
 
Thomas59
Nu är jag ingen expert på Stereomöbler (känns lite 80-tal?) men skulle gissa att det blir en hel del vibrationer i hyllan med subben och alla högtalare. Hur bra är det för cd/dvd/BD?

En annan sak är väl att du får fasta högtalarplaceringar om det nu är högtalare du ritat in på ritningen. Om man ska ha riktigt bra ljud brukar man få laborera med högtalarplaceringarna. Särskilt subben kan, beroende på märke/konstruktion, vara känslig för placering och man brukar få flytta runt den en del för att få bra/rätt ljud. Gissar att vissa subbar inte gillar att bli inbyggda som du tänkt dig!

Beroende på högtalare riskerar du väl, med 1,65 i bredd, även att få en väldigt smal stereobild alt ett väldigt litet områder där det låter ok.

Skulle nog valt något dött/tungt material typ MDF istället för hobbyskivor. Dämpning kan vara viktig så du inte får resonansljud, DUBBELKOLLA hur djupa hyllor du behöver MED kablar anslutna. Det är mer än man tror. Dold kabeldragning för el/signal/högtalare? Luftväxling?

Kul projekt i alla fall!
 
Nu vet jag inte hur mycket eller lite pedant du är. Dom nedre regionerna vill iaf samla på sig ganska mycket damm. En snittsig lösning jag sett är att sätta in glasdörrar som sitter i en smäcker träram. Theofil har nån lösning där dörrarna hänger i skutbara skenor som går väldigt lätt. Skenorna fräses in dolt i hyllplanen. Sen som nån sa så får inte skivorna böja sig. Behövs inte mycket för att det ska bli fult.:(

Går det tex. att sätta TV'n i väggen så den "svävar" i hyllan just för att avlasta?

Annars verkar det bli ett trevligt projekt. Lycka till.:)
 
Ja, djupet är det 3:de måttet.
Angående att fräsa spår... Känns ju en smula tekniskt svårt, då man måste fräsa utan anhåll (frihand). Keks och lister på båda sidor (över och undre) av hyllplanen för att hålla vertikala och horisontella hyllplan kanske?

Ja, satteliterna kommer att hamna ganska nära varandra, men skulle jag ha dom fristående så skulle de ej hamna längre i frånn varandra.
Ang sub och andra högtalare så finns det element som är anpassade för just inbyggnad.

Någon form av glasluckor kommer det at bli.
Och eventuellt kommer TV´n att monteras i väggen, just för att avlasta hyllan.
Att jag just valde hobbyskivor var att då har jag redan rätta bredden på skivorna. :)

Det är mest den praktiska/tekniska biten jag funderar på. T.ex. hur man ska fästa hyllplanen i varandra.
Som bakstycke kommer jag nog att använda plywood.
Till slut kommer den att laseras i ekfärg och sedan klar-lackas.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Nu är jag ingen expert på Stereomöbler (känns lite 80-tal?) men skulle gissa att det blir en hel del vibrationer i hyllan med subben och alla högtalare. Hur bra är det för cd/dvd/BD?

En annan sak är väl att du får fasta högtalarplaceringar om det nu är högtalare du ritat in på ritningen. Om man ska ha riktigt bra ljud brukar man få laborera med högtalarplaceringarna. Särskilt subben kan, beroende på märke/konstruktion, vara känslig för placering och man brukar få flytta runt den en del för att få bra/rätt ljud. Gissar att vissa subbar inte gillar att bli inbyggda som du tänkt dig!

Beroende på högtalare riskerar du väl, med 1,65 i bredd, även att få en väldigt smal stereobild alt ett väldigt litet områder där det låter ok.

Skulle nog valt något dött/tungt material typ MDF istället för hobbyskivor. Dämpning kan vara viktig så du inte får resonansljud, DUBBELKOLLA hur djupa hyllor du behöver MED kablar anslutna. Det är mer än man tror. Dold kabeldragning för el/signal/högtalare? Luftväxling?

Kul projekt i alla fall!
Med detta svar kommer frågan in på om det är en möbel eller en högtalaranlägning. MDF är förutom dött och tungt ett material som är rätt böjklent i förhållande till sin vikt, så om det skall stå saker i hyllorna kan MDF vara ett mindre bra val ur möbelsynpunkt. Skall man använda MDF ur högtalarsynpunkt måste man välja det tjockt nog för att inte få resonanser. Så om valet faller på MDF på grund avc högtalartanken måste tjockleken ökas både ur möbelsynpunkt och högtalarsynpunkt jämfört med vanligt trä byggt ur möbelsynpunkt.

Dessutom, att MDF föredras för högtalare är väldigt mycket en prisfråga. Plywood är styvare än MDF, och det finns de som håller på Plywood för högtalare, speciellt för större dimensioner. En del riktigt dyra kvalitetshögtalare byggs i trä (sågat i korta stavar för att flytta resonanspunkten (egentligen limträ). Största faran för vibrationer kommer från subwoofern, om det nu är en subwoofer tänkt i bilden (jag trodde centerhögtalare), så det är väl mest dess placering som avgör vilken frågeställning som är viktigast.

--- Mats ---
 
Thomas59
Mats, du har säkert rätt angående MDF-skivans böjegenskaper. Trots detta är nog de flesta liknande möbler byggda i MDF så jag gissar att det funkar i alla fall. Han ska ju ha bakstycke vilket innebär att hyllorna kan fästas på fler punkter än endast sida.

En annan sak som kan vara värt att fundera på är om man ska ha hyllan på hjul. Dels samlas det ofantligt mycket damm bakom en sådan hylla och dels blir det nog ett h-e att koppla alla kablar om man inte på ett lätt sätt kommer åt från baksidan.

Trådskaparen nämner bakstycke och det kan ju vara en bra idé även om hylllan nog kommer att se "tung" ut då. En öppen hylla blir bra mycket luftigare. Ett alternativ är att göra bakstycket i moduler, dvs ett bakstycke för varje fack. Då kan man ta upp anpassade kabelhål för just den pryl som står i facket tex såga upp ett rektangulärt hål något mindre än tex förstärkaren så att man kommer åt alla anslutningar.

Så har jag gjort för min anläggning. Förstärkaren som är djupast, och har i särklass mest anslutningar, vilar "kloss" mot baksidan och ett rektangulärt hål ca 1 cm mindre än yttermåttet på förstärkaren är upptaget. På så sätt är det busenkelt att komma åt alla anslutningar. De andra prylarna, Boxerbox, PS3 osv är inte lika djupa så där är bara ett hål med ca 5-6 cm diameter gjort. för kablarna. Dom andra prylarna har ju oftast bara strömsladd och signalkabel medan förstärkaren, i mitt fall tex, har 8 högtalarkabelpar, 6 HDMI kablar och en herrans massa andra kablar så det är rätt praktiskt att bara kunna vinkla ut bänken (i mitt fall) och komma åt alla anslutningar.

Jag har också ett fack i bänken, bakom lucka, som kopplingscentral. Dit går alla strömkablar och där samlas all överskottskabel. I kopplingscentralen finns också färdigdragna kablar för sådant som man kanske bara kopplar in ibland, tex Laptop, videokamera, backuphårddisk osv. Där finns sen en central strömbrytare styrd med fjärr som bryter strömmen till ALLT alternativt ALLT UTOM Boxerboxen som ju måste ha ström för att kunna spela in.

En tanke vad gäller att dölja sladdarna kan kanske vara att ha sidostyckena 5-10 cm djupare än hyllorna (med hyllorna i framkant på sidostyckena) så kan man dra sladdar och el lite fritt utan att det syns från sidorna.
 
Tack för bra "input"
Thomas59. Har du bilder på din mediemöbel?
 
Thomas59
Ranchn skrev:
Tack för bra "input"
Thomas59. Har du bilder på din mediemöbel?
Det är ett sideboard som heter Stena Line, designat av Kerstin Olby. Ganska dyrt, skulle tippa på ca 40 000 kr. Bilden visar en variant i Ask, mitt är i ek. Luckorna som du ser till höger/vänster är skjutluckor som går i frästa spår i neder/överkant.

Min reciever är egentligen lite för djup för att gå in, även utan kablarna anslutna så jag sågade helt enkelt bort en del av bakstycket bakom recievern. Hålet är ca 1 cm mindre än yttermåttet på recievern så hålet syns inte när den är på plats och kablarna är mkt lätt åtkomliga på baksidan. Kändes lite hårt att börja såga i möbeln men hålet går att sätta igen om man skulle vilja använda möbeln till annat.

Med utsågningen kom tom recievern så långt in att jag kan stänga skjutluckorna men jag har faktiskt hakat av dem. Dels funkar ju inte fjärren med luckorna stängda och dels blir det lite väl varmt.

Det är fyra fack och i ett av facken, under recievern, har jag kopplingsboxen med en egenhändigt tillverkad dörr som ser ut som lådorna i mitten. Det ser helt orginal ut. I de andra facken/hyllorna tog jag helt enkelt en hålsåg och sågade 5cm stora hål i nederkant för kablarna. Hålen syns inte då prylarna är på plats. Egentligen är 5 cm lite i överkant, 3 cm hade räckt.

Kablarna som går mellan facken har jag tejpat mot baksidan med silvertejp. Kablarna går till kopplingsboxern där el ansluts. De signalkablar som är lite för långa samlas också upp i kopplingsboxen innan dom går vidare till recievern.
 
  • 50_600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tackar för bilden. Lite mycket pengar för min budget :)
Att ha hjul på möbeln är nog ingen dum idé. Tål tänkas på.
Likaså att ha bakstyckerna lite innåt i hyllorna (sett bakifrån).
Ang båkstycken, så behöver man inte ha de i alla fack. Då kanske möbeln inte ser så tung ut.
 
Ranchn skrev:
Tackar för bilden. Lite mycket pengar för min budget :)
Att ha hjul på möbeln är nog ingen dum idé. Tål tänkas på.
Likaså att ha bakstyckerna lite innåt i hyllorna (sett bakifrån).
Ang båkstycken, så behöver man inte ha de i alla fack. Då kanske möbeln inte ser så tung ut.
Den jag har byggt har lånat en del drag från en IKEA modell, och har mycket av det Thomas beskriver.

Hyllorna är kortare än det totala djupet på möbeln. Längs bak längst ut finns i nederkant ett bakstycke, som når kanske en fjärdedel till tredjedel av möblens höjd. Där bakom ligger elsladdar och andra kopplingar undanstoppade. innanför det så de inte syns. Ovanför finns ett annat bakstycke som gör att man inte ser rakt genom möbeln, men med utrymme att "hälla" igenom anslutningar mellan förstärkare, dvd, ... samt att luft kan flöda så inte allt blir varmt. Med förstärkaren igång däremot bör skjutdörren vara öppen.

Har skjutluckor, och precis som Thomas säger fungerar inte fjärrkontrollen om de är helt stängda, dock, halvstängda går bra (IR sitter på rätt ställe).

Har inte hjul, utan en bottenplatta som står direkt på golvet utan ben.

--- Mats ---
 
Mats. Du får också gärna återkomma med bild på din kreation.
Alltid kul att se hur andra har gjort.

Jag tror nog att hjul och "lönnfack" (bakstycket) för kablar kan vara en idé.
Sedan kan man ju hålsåga sidorna för att få en känsla av öppenhet och även luftgenomströmmning.
 
Ranchn skrev:
Mats. Du får också gärna återkomma med bild på din kreation.
Alltid kul att se hur andra har gjort.

Jag tror nog att hjul och "lönnfack" (bakstycket) för kablar kan vara en idé.
Sedan kan man ju hålsåga sidorna för att få en känsla av öppenhet och även luftgenomströmmning.
Framifrån är det ett vanligt underskåp med skjutdörrar. Inuti finns det tre hyllor till höger, två till vänster, anpassade i höjd och längd för musikanläggningen (exempel med receiver visas, bakom vilken man knappt ens kan skymta det öppna bakstycket). Baktill finns det nedtill en bräda bakom vilken sladdhärvan vilar, och ett bakstycke som dels bidrar med stabilitet, dels bakifrån gömmer baksidan av hyllans prylar (förstärkare med sladdhärvor) och framifrån delvis gömmer väggen bakom hyllan (bakstycket är öppet på sidorna för att luft och sladdar skall kunna passera).

TVCabinetPainted.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BehindReceiverInTVCabinet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BehindTVCabinet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--- Mats ---
 
Snyggt!
 
Angående bygga en möbel med inbyggda högtalare så har konstruktionen mycket större betydelse än materialvalet
Dessutom så är mdf ett mycket bättre val än massivt när det gäller resonanser i högtalar lådan även i dyr hi-fi.
Angående basen så rekommenderar jag att du bygger en separat låda och ställer in den i möbel MEN ställ baslådan på mjuka fötter typ SD-fötter och lämna några millimeter luft runt om.

Mvh Pär H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.