Hej,
Numera finns det ju rejäla USB-minnen till riktigt lågt pris, som klarar att lagra mer än vad en DVD-skiva gör.

Finns det då några enkla, lösa mediaspelare att koppla till TV:n som är matade direkt från ett USB-minne?

Jag tänker på en produkt liknande den hårddisk-variant som Clas Ohlson har (med fjärrkontroll), fast matad med ett USB-minne alltså..
 
Det går 20 på dussinet av dessa mediaspelare..... Popcorn hour är en vanlig variant men det finns ju många andra också.
 
Okej, där hade jag tydligen missat tåget lite.. :D

Men om vi utvecklar frågan något..

Jag är inte nödvändigtvis sugen på någon ny, stor burk bredvid alla de andra.
Jag är inte heller ute efter alla möjliga flashiga funktioner, utan jag vill bara kunna föra över en film från PC:n till USB-minnet, och så se filmen på TV:n..

Tips på en sådan prisvärd produkt?
 
Om det bara är film du vill se på och göra exakt det du beskriver, då tror jag faktiskt att just Popcorn lådan passar rätt bra. A100 modellen köper man väl för en bra bit under 1500 sek just nu också.

Du kan ju också låta filmen ligga kvar på datorn och koppla upp mediaspelaren på nätverket och spela upp filmen den vägen.
 
Som Mathias rekommenderar, kör på Popcorn. Mest "bang for the buck" och dessutom är mjukvaran under konstant utveckling. Den stödjer alla format som det finns codec till, mao du kan spela upp allt. Finns inte många burkar som klarar det utan att kosta det dubbla + lite till. Burken är liten också, så man slipper en stor dator bredvid teven.
Väntar bara på stöd för digital teve, när det kommer så springer jag o köper en genast!
 
Jag skulle nog också rekommendera Popcorn Hour, men om du vill komma billigt undan finns det ju vanliga DVD-spelare för 400:- med USB som kan spela upp filmer från minnet. Det är ju kanske inte lika framtidssäkert som en uppgraderingsbar mediaspelare dock.
 
Men sen är det ju frågan vad man har redan. Blir ofta förvånad över at se många som sitter med spelkonsoller som klarar av nästan all media men ändå vill köra ytterligare enheter och koppla det till samma tv/surroundförstärkare.
Jag kör själv det mesta via min xbox 360, och den klarar det mesta. Visserligen klarar den inte subs på filmer, och dessutom är det vissa codecs den verkar ha problem att arbeta med (hackar rejält) men för det mesta fungerar det. Finns det redan en sådan enhet inkopplad skulle ju inte jag spendera pengar på ytterligare saker. Men visst, allt är ju en smaksak...
 
Bjurran skrev:
Men sen är det ju frågan vad man har redan. Blir ofta förvånad över at se många som sitter med spelkonsoller som klarar av nästan all media men ändå vill köra ytterligare enheter och koppla det till samma tv/surroundförstärkare.
Jag kör själv det mesta via min xbox 360, och den klarar det mesta. Visserligen klarar den inte subs på filmer, och dessutom är det vissa codecs den verkar ha problem att arbeta med (hackar rejält) men för det mesta fungerar det. Finns det redan en sådan enhet inkopplad skulle ju inte jag spendera pengar på ytterligare saker. Men visst, allt är ju en smaksak...
Självklart vill man ha fler prylar.
Den som har flest prylar när han dör, vinner juh!

;-)
 
gadu^ skrev:
Självklart vill man ha fler prylar.
Den som har flest prylar när han dör, vinner juh!

;-)
Normalt sett går jag efter det jag med, men på sistone har jag nästan gått över mer till att den som får ut flest funktioner ur befintlig utrusting vinner... ;)
 
Ja, en DVD med USB-ingång är ju också en tanke. Såg att det finns med SD-ingång på en del också. Kan ju vara praktiskt om flera vill kolla innehållet i digitalkameran samtidigt.

Fast jag har lite svårt att släppa den där hårddiskvarianten som Clas Ohlson har.
Någon som har en sådan?
Uppenbar risk för problem med format/standarder/codecs?
 
GoForIt skrev:
Uppenbar risk för problem med format/standarder/codecs?
Oavsett vad man än väljer ska man se till att det verkar vara en tillverkare som kommer att fortsätta släppa ut uppdateringar i några år framöver. Nya standarder kommer alltid. (titta bara på hur många varianter som ryms under divx/xvid)
 
Bjurran skrev:
Oavsett vad man än väljer ska man se till att det verkar vara en tillverkare som kommer att fortsätta släppa ut uppdateringar i några år framöver. Nya standarder kommer alltid. (titta bara på hur många varianter som ryms under divx/xvid)
Ja, detta är ju en utav nackdelarna med en del av Clas Ohlsons produkter. De plockar in "egna" och mer okända märken, och sedan är det svårt med uppdateringar etc.
 
GoForIt skrev:
Ja, en DVD med USB-ingång är ju också en tanke. Såg att det finns med SD-ingång på en del också. Kan ju vara praktiskt om flera vill kolla innehållet i digitalkameran samtidigt.

Fast jag har lite svårt att släppa den där hårddiskvarianten som Clas Ohlson har.
Någon som har en sådan?
Uppenbar risk för problem med format/standarder/codecs?
En kollega köpte en sån och var inte ett dugg nöjd över varken funktion eller format stöd.
Man skall inte behöva konvertera sina filmer man tankar ned till nåt annat format bara för att sin spelare inte stödjer det. Det tröttnar på man på efter 2-3ggr. Det skall bara fungera.

Vad gäller DVD spelare med USB... Är det någon som lyckats få igång en film via USB? Har inte själv provat, men man har ju hört att det är sisådär med formatstöd OCH även stöd för vilken typ/märke/storlek på USB pinnen.

Men som Bjurran skriver; flest funktioner ur befintlig utrustning vinner.
Tyvärr går ju bägge ovan alternativ bort i det fallet. Popcorn is the shit for you.

(nej, jag jobbar inte som återförsäljare för denna produkt. bara sunt förnuft av en med 3-4års erfarenhet av HTPC)
 
Och för att tillägga, en av de stora anledningarna till att jag gått över mer till att få ur flest funktioner ur befintlig utrustning är ganska simpel. Jag har inte träffat på en enda familj där det visat sig att alla är helt införstådda i vilken brytare som ska vara hur, vilken kabel som ska sitta var, vilken port de olika sakerna sitter på osv. Det är alltid krångel. Visst vet jag ju själv hur allt ska vara, men det finns oftast andra som ska kunna hantera det. För handen på hjärtat, hur många har inte önskat att kunna slippa diverse switchar i sin installation? (Verkar inte spela någon roll om det rör scart, hdmi, optik för ljudet eller till och med sladdryckarfunktion) Jag erkänner, jag har fortfarande behov av det, men det går åt rätt håll nu (mycket beror iofs på mina specialkopplingar med RF-modulatorer för vidare distribution av signaler)
 
Amen :)

Har rationaliserat ned det hela hårt nu till en HTPC, en TV och en stereo (den ska bytas till en soroundreciver)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.