Hej,

Jag håller på att skruva ihop ett paket till farsgubben, han vill kunna titta på bilder
från en server (tänkte sätta ihop en WHS, då kan jag hjälpa honom remote)
Men sedan kommer jag till mediaspelaren, vad skall man välja för att kunna
se bilderna? Han kommer köpa "den bästa projen på marknaden, typ".

Han älskar att fotografera och tar mängder med bilder som han beskär och har sig med.
Det bör ju inte ta en evighet att byta mellan bilderna och den bör kunna hantera hög-
upplösta bilder.

Ett alternativ är en windows media dator vid projen, men det borde finnas en spelare
som en "med tummen mitt i handen" kan hantera också.

Vad tror ni?
 
I princip klarar väl vartenda mediaspelare som finns av bilder..

Har själv en popcorn, som är utmärkt till film, funkar rätt ok till bilder, men är inte kanske jättesnabb till bilder... Den är dock bland det bästa du kan ha till HD-filmer..
 
Jag funderar på att låna ut min Tvix och se om han klarar av den.
nackdelen är ju att man bör installera programmet "netshare" på sin pc/server

Popcorn har jag aldrig sett i drift, du tycker att menyer är lätta att begripa, i så fall
är den en kandidat. Ett annat alternativ kan vara en windows media center,
här har jag provat den som fanns med XP (mce 2005?) inte alltid det bästa..
Sedan finns ju några på linux distr. Men jag tror att det kan bli för svårt, både för mig och min far.
 
nä han skall ha en popcorn eller kanske en tvix tyckte själv att tvixen va svårare att nätverka med (funkade alldrig riktigt bra för mig) sen köppte jag en popcorn och den bara går och går fasst det är rätt många rebootar man får göra på den (men den är lättare att nätverka i och boota om) lycka till.
 
Jag gissar att en dator är enda alterativet för riktigt seriös bildvisning, dvs att man vill kunna ha full kontroll över färgprofiler, kalibrering, skärpning etc. Och det vill man väl ha om man köper den bästa projektorn på marknaden.
 
Om det är så att han skaffar "den bästa projen på marknaden" så tycker jag precis som ovanstående att en dator är berättigad.

Skulle du placera honom kanske semi-proffs fältet av fotografer? Om han fotar och redigerar mycket kanske han har nytta av att kunna t.e.x visa PSD bilder eller andra format som inte är så vanliga, så jag röstar helt klart för en dator.
 
Jo,

Han placerar sig i nivån semi-proffs skulle jag tro.
Jag också funderat på en PC, det blir troligen en sådan nu, dessutom
kan jag hjälpa honom remote (via WHS servern) om det skulle bli problem.

Är det något grafikkort jag borde titta på? Jag antar att det är där jag skall bränna pengar.. Kanske ett som stödjer HD/BD uppspelning?
 
En PS3 med en Blåtandsfjärr är suverän att visa bilder ifrån.
 
Jag gick på en extra dator till "gubben" (hoppas att han inte hittar hit)
Det blev en med SSD disk och ett lagom grafikkort med HDMI, och som OS blev det Vista Home Premium.
Till att börja kopplar vi den till plasman, han har inte bestämt sig över vilken proj som är bäst..
Jag tror det står emellan Sony, JVC eller Epson

Tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.