Öppen fiber är på väg in i huset, och planeringen har kommit igång. Jag funderar på att skaffa en edgerouter x SPF, och undrar lite över funktionen på Telias mediaomvandlare. På beskrivningarna från Telia låter det som att mediaomvandlaren endast konverterar en optisk signal till elektronisk. Eftersom routern har en SFP optical port, ersätter denna mediaomvandlaren? Eller är det bara ifall man av någon anledning skulle behöva ett internt optiskt nätverk?
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
M
Ja - mediaomvandlare omvandlar från ett media (fiber) till ett annat (Ethernet) och inget mer. Hur vida man "får" köra utan vet jag inte.

Enda nackdelen med en omvandlare är att den kan gå sönder, fördelen är att man slipper lägga massa tusenlappar på router och SFP.

Ser ingen anledning att inte använda den mer än om man tycker att det är lite ball med flotta prylar :)
 
Routern kostar ju bara 750 kronor, och jag vill ha Sfp varianten för att den även har några POE portar. Så enda anledningen att skippa mediaomvandlaren skulle vara att spara lite plats i mediaskåpet. :)
 
H
arkTecko skrev:
Routern kostar ju bara 750 kronor, och jag vill ha Sfp varianten för att den även har några POE portar. Så enda anledningen att skippa mediaomvandlaren skulle vara att spara lite plats i mediaskåpet. :)
Du har inte med själva SFP:en. Routern har plats för en SFP, men den måste du köpa separat. Den kostar förmodligen mer än routern :)

Men du kan använda den ändå och bara använda ethernet uttagen.
 
C
En del mediaomvandlare har en vanlig SFP - i så fall torde det bara vara att flytta över denna till routern.
Annars antar jag att en del av utmaningen ligger i att luska ut vilken SFP du behöver.
 
H
Det är förmodligen vanlig SFP för singelmode
 
Telia Öppen Fiber har så här långt använt olika fjärrövervakade vlan-kapabla switchar från Inteno som överlämningspunkt för sin tjänst. Skanova har ett fiberuttag som överlämningspunkt till Telia. Jag vet inte hur Telia ställer sig till att man inte har Intenon där eftersom de verkar använda den för att övervaka länken. Jag minns inte om switchen även har routerfunktionallitet. Hos oss är Intenon bara en brygga till min egen utrustning.

Switcharna i kundändan av Telia Öppen Fiber jag har sett så här långt har haft en SFP-modul för länken, och den går nog att sätta i en annan vlan-kapabel switch om man verkligen vill. Då måste man veta om Telia använder vanliga 802.1q vlan eller något mer exotiskt (802.1ad e.d.) på länken och vilka vlan-id de använder. Då förlorar man övervakningen av länken och jag vet inte vad Telia tycker om att deras termineringspunkt ersätts.

Det finns lite mer information i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/teknik/243557-koppla-egen-vlan-switch-pa-telia-oppen-fiber.html
 
Ok, det låter som att det kanske inte är läge att krångla. Tack för input! Får kanske se om jag kan få ut lite mer information av installatörerna om vad det är för nåt de egentligen sätter in.
 
När du har fått hem fiberkonvertern så går det på nätet att få fram vilka värden fibermodelen har och då går det att köpa en SFP-modul.

Nej, Telia bryr sig inte om du har deras "smart router" eller deras VLAN-switch eller egen VLAN-switch med SFP-modul.
Det enda är att om du får problem med någon av tjänsterna så är det smart att koppla in orginalutrustningen innan felanmälan.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
M
Ett alternativ är ju också att fråga Telia rakt ut, säg att du är medveten om alla risker m.m så brukar dem vara väldigt schyssta.

Sen måste du veta hur långt din SFP behöver kunna skjuta ljuset. Jag gissar på att det är standard 10km, men på ställen med få anslutna kunder tror jag mycket väl att 40km kan användas av Telia för att hålla nere antalet stationer.
 
Om du ska ha en annan termineringsutrustning än Telias så kan du nog låna SFP modulen ur deras switch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.