Vad gäller om man vill ha ett Attefallshus närmare än 4,5m tomtgränsen och "behöver medgivande från granne" om kommunen äger marken där. ( I mitt fall är det Göteborg)
På ena sidan är det ett framförallt ett dike mot en 30 väg ca 3 meter mellan min tomtgräns och vägen, andra sidan är det en delvis grusad infart till en kommunal anläggning mellan min tomtgräns och nästa granne som är ca 6m bred används kanske 2meter, resten av de 6metrarna växer det ogräs och begynnande sly på...

Abstrakt grafisk representation, kanske en karta, med linjer, punkter och geometriska former i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Om jag förstod det korrekt så är det en allmän väg då går det inte få tillstånd att bygga närmare än 4,5m
 
Claes Sörmland
Är det inom detaljplanerat område? Är då dessa vägar på mark som utgör allmän plats? I så fall är svaret enkelt men tråkigt, ingen granne kan ge dig ett grannemedgivande eftersom ingen kan företräda alla som förväntas använda den allmänna platsen. Inte ens kommunen. Därmed så är attefallåtgärder närmare än 4,5 m från gräns till allmän platsmark omöjliga att genomföra.

Är det utanför detaljplan så är det nog fastighetsägaren kommunen som ska ge grannemedgivandet. Möjligen också om det finns någon annan granne så ska den också ge grannemedgivande, t ex en annan väghållare som därmed också är granne. I lagtexen definieras nämligen inte vilka gränser man menar och vem som är granne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommunen får aldrig ge "grannemedgivande" utan det krävs alltid bygglov i dessa fall (inte alltid möjligt att få bygglov dock).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inom detaljplanerat område? Är då dessa vägar på mark som utgör allmän plats? I så fall är svaret enkelt men tråkigt, ingen granne kan ge dig ett grannemedgivande eftersom ingen kan företräda alla som förväntas använda den allmänna platsen. Inte ens kommunen. Därmed så är attefallåtgärder närmare än 4,5 m från gräns till allmän platsmark omöjliga att genomföra.

Är det utanför detaljplan så är det nog fastighetsägaren kommunen som ska ge grannemedgivandet. Möjligen också om det finns någon annan granne så ska den också ge grannemedgivande, t ex en annan väghållare som därmed också är granne. I lagtexen definieras nämligen inte vilka gränser man menar och vem som är granne.
detta gäller stor del av alla privata vägar också då dom delvis är finansierade av staten/kommunen genom vissa bidrag för tex underhåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
detta stor del av alla privata vägar också då dom delvis är finansierade av staten/kommunen genom vissa bidrag för tex underhåll.
Du har rätt. Det är 4,5 m från väg eller gata som förhindrar att granne kan ge medgivande och har inte att göra med om marken är detaljplanerad. Har dock för mig att det finns en annan dom som gäller allmän plats precis som jag beskrev och sådana finns ju bara inom detaljplan.

Relevant MÖD-dom:

https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2013/p-105-13.pdf/

EDIT:

Här är MÖD-domen om att grannemedgivande inte kan ges för åtgärd närmare än 4,5 m från gränsen till allmän plats:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2020/81565/

En kommunal gata är alltså detaljplanerad som en allmän plats. Liksom områden detaljplanerade för t ex park eller natur. Så ibland finns det två överlappande skäl för att grannemedgivande inte kan ges, dels att gatan är en allmän plats och dels att det är en gata.
 
Redigerat:
Ok, men det blir skillnad om jag har 4,5 meter från huset till själva vägen då MAO. Det är en annan snutt fastighet i mellan vägen och min fastighet som bara är ett dike/slåtteryta. Verkar även gå att få medgivande också om kommunens mark ligger kloss an och man vill bygga närmare gränsen än 4,5m efter lite koll på Fastighetskontoret här.
 
Claes Sörmland
B Bockstensmannen skrev:
Ok, men det blir skillnad om jag har 4,5 meter från huset till själva vägen då MAO. Det är en annan snutt fastighet i mellan vägen och min fastighet som bara är ett dike/slåtteryta. Verkar även gå att få medgivande också om kommunens mark ligger kloss an och man vill bygga närmare gränsen än 4,5m efter lite koll på Fastighetskontoret här.
Är du utanför detaljplanerat område?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är du utanför detaljplanerat område?
Yes :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bockstensmannen skrev:
Yes :)
Grattis! Då är det bara vägen kvar att fundera över precis som du säger. Man kan ju diskutera var gränsen går, t ex vid körbanans kant eller vid vägbanans kant, alltså inklusive slänt och dike. Diskutera till din fördel!
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.