Hej
Ngn som kan regler kring detta.
När behöver man grannars "medgivande" för byggnationer?
Gäller det samma för tomter utan byggnader?
Jag äger en tomt (utan byggnad), fick precis höra, av en slump, att tomten bredvid sålts och att de planerar att bygga flera hus på den (detta är ofördelaktigt i ett eventuellt framtida bygge för mig).
Är detta något som jag som granntomtsägare borde bli informerad om innan bygget startar? Eller hur ser det ut?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
A anderscor skrev:
Hej
Ngn som kan regler kring detta.
När behöver man grannars "medgivande" för byggnationer?
Gäller det samma för tomter utan byggnader?
Jag äger en tomt (utan byggnad), fick precis höra, av en slump, att tomten bredvid sålts och att de planerar att bygga flera hus på den (detta är ofördelaktigt i ett eventuellt framtida bygge för mig).
Är detta något som jag som granntomtsägare borde bli informerad om innan bygget startar? Eller hur ser det ut?
Finns detaljplan? Varför är det ofördelaktigt om grannen bygger innan er ?
 
Claes Sörmland
Det krävs i grund och botten enbart grannes medgivande när man vill utföra en bygglovsbefriad åtgärd närmare än 4,5 m till grannen. T ex sätta upp en friggebod där, ett attefallshus eller en skyddad uteplats.

I övrigt krävs inte grannes medgivande.

När man bygger med bygglov och följer detaljplanen så tillfrågas du ofta inte ens som granne när bygglov söks. Om bygglovet omfattar en liten avvikelse från planen så tillfrågas du. Inte för att få ditt medgivande utan för att byggnadsnämnden vill få in information om sakförhållandena. D v s vad du tycker är av mindre betydelse.

Bygger man utanför detaljplanerat område brukar grannar höras mer brett.

Som granne är du berörd och har rätt att överklaga beslut att ge bygglov. Det är den makt du har. Men det är vanligen bara en fördröjning av bygglovet om man inte har klantat sig rejält hos byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krävs i grund och botten enbart grannes medgivande när man vill utföra en bygglovsbefriad åtgärd närmare än 4,5 m till grannen. T ex sätta upp en friggebod där, ett attefallshus eller en skyddad uteplats.

I övrigt krävs inte grannes medgivande.

När man bygger med bygglov och följer detaljplanen så tillfrågas du ofta inte ens som granne när bygglov söks. Om bygglovet omfattar en liten avvikelse från planen så tillfrågas du. Inte för att få ditt medgivande utan för att byggnadsnämnden vill få in information om sakförhållandena. D v s vad du tycker är av mindre betydelse.

Bygger man utanför detaljplanerat område brukar grannar höras mer brett.

Som granne är du berörd och har rätt att överklaga beslut att ge bygglov. Det är den makt du har. Men det är vanligen bara en fördröjning av bygglovet om man inte har klantat sig rejält hos byggnadsnämnden.
Jag tror att det är väldigt olika från kommun till kommun.

När jag skulle göra mindre ändringar i fasaden, satte in en altandörr i ett sovrum som tidigare endast haft ett fönster, fick samtliga av mina 3 gränsande grannar brev om hörande. Ingen av grannarna såg den här delan av fasaden.

Jag förstår att ingen av dom kunde ha stoppat en ny altandörr men väldigt ambitiöst av kommunen får man ju säga.

Det här i detaljplanerat område norra Stockholm.
 
Claes Sörmland
B Boende45 skrev:
Jag tror att det är väldigt olika från kommun till kommun.

När jag skulle göra mindre ändringar i fasaden, satte in en altandörr i ett sovrum som tidigare endast haft ett fönster, fick samtliga av mina 3 gränsande grannar brev om hörande. Ingen av grannarna såg den här delan av fasaden.

Jag förstår att ingen av dom kunde ha stoppat en ny altandörr men väldigt ambitiöst av kommunen får man ju säga.

Det här i detaljplanerat område norra Stockholm.
Men poängen kvarstår, inget medgivande krävdes av dessa grannar. Att de sen hördes som grannar upplysningsvis är ju en annan sak där byggnadsnämnden har mer frihet. Och det kan ju vara bra att göra det för det minskar risken för senare överklaganden. Och sen finns ju möjlighet att något av betydelse i sak för ärendet framkommer.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns detaljplan? Varför är det ofördelaktigt om grannen bygger innan er ?
Jag vet inte mer än vad jag hörde en person säga. Att de som köpt tomten ska bygga mer än 8 bostadshus på tomten bredvid min.
Vet inte exakt vad en detaljplan är (😅) eller hur den ser ut i detta fallet. Det här är en tomt där det tidigare stått ett hus på som revs för 25 år , sedan dess har de inte lyckats få bygglov eftersom tomten ligger delvis med strandskydd. (Huset som stod där innan låg inom strandskyddsområdet.) Hörde av samma person som informerade om ev bygge att de lättat lite på reglerna kring strandskyddet där pga olika anledningar som vägen som finns framför osv.
Det som är ofördelaktigt är väl mest en smaksak från min sida eftersom jag inte vill ha ett bostadsområde där jag tänkte bygga ett sommarhus i skogen. De kommer ändra hela miljön i området från skog till bostadsområde, fylla igen en dam osv. Om de får bygglov får de ju bygga men jag undrar mest om de har ngn skyldighet att höra av sig till de som äger granntomterna om deras planer? men har läst lite svar här nu och ser att de kan nog köra på hur de vill, bara de får tillåtelse av kommun osv.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Är det inom strandskyddsområde är reglerna strängare, då är det inte bara kommunens byggnadsavdelning som handlägger saken, utan även länsstyrelsen.

Av beskrivningen att döma låter det också som om det är utanför detaljplanerat område. Då borde du som redan nämnts blivit hörd.

Det finns gott om trådar här som tar upp hur svårt det är att få tillstånd att bygga där det finns strandskydd, så vill du verkligen kolla att grannen inte går för långt finns det mycket att läsa.
 
  • Gilla
anderscor
  • Laddar…
Men sen är det i grund och botten så att om man inte vill ha grannar ska man äga marken runt sig.
Om de får ett korrekt bygglov för de 8 husen så kan du som sagt som mest fördröja bygget.

Men, om det visar sig att det av någon orsak bryter mot något regelverk kan du absolut försöka överklaga det.
Men motivationen att man inte vill ha grannar brukar inte få mycket gehör. :)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S
Nu är du ju dock ingen granne, eftersom du inte har någon bostad på din tomt/mark.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men sen är det i grund och botten så att om man inte vill ha grannar ska man äga marken runt sig.
Om de får ett korrekt bygglov för de 8 husen så kan du som sagt som mest fördröja bygget.

Men, om det visar sig att det av någon orsak bryter mot något regelverk kan du absolut försöka överklaga det.
Men motivationen att man inte vill ha grannar brukar inte få mycket gehör. :)
Absolut ska man äga runt omkring om man inte vill ha grannar :). Det här är en ärvd tomt jag har och jag äger faktiskt mark runt omkring indirekt att mina föräldrar äger dessa bitar men just den här marken som de vill bebygga sålde släkten för många år sedan då de inte kunde komma överens om att behålla den.

Jag förstår ju att jag inte kan påverka bygget så länge de följer regler :). Min fråga var ju mest om de har ngn skyldighet eller om det är kutym att meddela även de som bara har en tomt i anslutning men det har jag ju fått svar på.

Det är faktiskt så att det kan till och med underlätta mitt ev framtida bygge när de bygger eftersom de då anlägger en väg som ger mig bättre tillgång till min tomt. Vi får se hur det blir! tack alla som svarat :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.