Hej!

Jag har gjort rent fasaden ifrån all färg och såg att bitvis var där några områden med svarta prickar på (svart mögel?).
Då jag har långt att åka så är inget alternativ att tvätta fasaden ännu en gång utan nu måste den börja torka inför målningen.

Finns det något medel att spruta på fasaden som dödar sporerna till det svarta möglet som jag kan måla falu rödfärg på utan att behöva tvätta imellan??

/Kaliz
 
F
Jag skulle prova med Bensalkonklorid. Nåt hokuspokus som det skrivs om i trådar titt som tätt. http://bensalkonklorid.com/

Jag köpte en liter för att ha till taket men spädde ut ordentligt och provade på svarta prickar på omålat trä, efter ca 2 veckor så ser jag hur prickarna bleknat markant. Kommer att blanda en skvätt i färgen med.
 
Fungerar äve bra att blanda i några korkar med bor-ex i färgen. Har gjort det några år nu och har aldrig fått tillbaka möglet på dom målade ytorna. Utan medlet så började det att bli svart efter 1 - 2 år igen..
 
Hej!

Fick tag i en alg och mögeltvätt ifrån Jotun tror jag det var som inte behövde sköljas utan skulle sitta kvar till målningen.

//KaliZ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.