Vad är nyaste regler kring underuthyring av en br? Ägarna ska prova på nytt jobb utomlads.
 
Arbete på annan ort bör vara OK, om uthyrningen är upp till ett år.
 
Jo, alla villkor är uppfyllda men ordföranden indikerar avslag. Tiden är kort så vi kan inte vänta på hyresnämnden. Kan man tvinga fram ett positivt beslut? Det rättsliga läget är tämligen klart. Kan man hota styrelsen med krav på skadestånd för extra kostnader genom deras försummelse?
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man hota styrelsen med krav på skadestånd för extra kostnader genom deras försummelse?
Det är ingen försummelse. Föreningen/styrelsen kan göra vilken bedömning man vill. Men det är ju i praktiken meningslöst att neka om man ändå kommer att bli överkörd av hyresnämnden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror inte att man i Hyresnämnden kan begära ersättning för eventuella kostnader som resulterar av att styrelsen nekar något som Hyresnämnden sedan godkänner. Men det kanske faller under Skadeståndslagen? Frågan är väl om en rättsprocess är värt det - men kanske värt att upplysa styrelsen om att en sådan möjlighet finns?
 
Även om styrelsen/ordföranden nekar det hela. Hen för helt enkelt sätta sig i båten och vänta tills hyresnämden kommer med ett beslut (som även kan överklagas)
 
C
1 16386 skrev:
Men det kanske faller under Skadeståndslagen?
Som sagt, det Hyresnämnden prövar i detta fall är inte huruvida föreningen gjort fel eller inte. Formellt sett ställs det inga särskilda krav på hur föreningen skall göra sin bedömning. Att en förening normalt följer hyresnämndens praxis beror enbart på att det är rätt meningslöst att neka om man vet att man ändå kommer att bli överkörd i hyresnämnden.

Skall man hårddra det skulle man möjligen kunna få det till att föreningen bryter mot likabehandlingsprincipen om man tidigare gett sitt godkännande till någon annan under samma förutsättningar. Men det är väldigt teoretiskt och långsökt i praktiken. Inte ett särskilt starkt hot om man säger så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jo, alla villkor är uppfyllda men ordföranden indikerar avslag. Tiden är kort så vi kan inte vänta på hyresnämnden. Kan man tvinga fram ett positivt beslut? Det rättsliga läget är tämligen klart. Kan man hota styrelsen med krav på skadestånd för extra kostnader genom deras försummelse?
Som jag minns reglerna från min tid som brf ordförande (men de har ändrats en del sedan dess), så räcker det inte med att du har arbete på annan ort. Det måste vara ett tidsbegränsat arbete. En projektanställning. Ett typskäl som togs upp på styrelsekurser då var en ambasadör som arbetar på 3 års förordnande. Då var man skyldig att acceptera andrahandsuthyrning.
 
Dotter fick sin första tjänst på annan ort. Styrelsen vägrade uthyrning då den ärliga dottern erkände att tjänsten efter 6 månader blev fast.

Dock godkände styrelsen att den goda modern fick bo i lägenheten under tiden moderns hus byggdes... 😉. Därefter såldes bostadsrätten.
 
Jag kan tillägga att i föreningen där jag var ordf. brukade vi inte ifrågasätta hur tillfälligt arbetet var, första året. Sedan om uthyrningen skulle bli längre så begärde vi mer dokumentation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.