Hej! Renoverar lite hemma.

Vi ska byta ut bänkskivan i köket och förlänga denna över delen som tidigare var en "halv vägg/ bar del. Innan vi kapade väggen var den cirka 30 cm högre. Nu har vi kapat av väggen och ska lägga bänskiva hela vägen ut till gipset. Vi kommer dock behöva byta ut den yttre skivan som golvsockeln vilar på (blev lite svårt att rädda gipset). Jag avskyr dock att arbeta med gips och vi har inget bra Utrymme att såga. Byggvaruhusen kapar inte heller gips, bara trämaterial. Är det en dum idé att istället för 16mm gips längst ut använda sig av en 16mm OSB eller MDF skiva? För/ nackdelar?

Bänkskivan ska enbart vila på stommen trots att den går hela vägen ut till sista gipsskivan. Allt material bakom kommer ligga ~1mm lägre än stommen där vi fogar mellanrummet.

//
 
  • Renoveringsarbete, oskyddad trägolvkant, plastskydd, eluttag, nakna tegelväggar, byggdamm och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stockholms skrev:
Hej! Renoverar lite hemma.

Vi ska byta ut bänkskivan i köket och förlänga denna över delen som tidigare var en "halv vägg/ bar del. Innan vi kapade väggen var den cirka 30 cm högre. Nu har vi kapat av väggen och ska lägga bänskiva hela vägen ut till gipset. Vi kommer dock behöva byta ut den yttre skivan som golvsockeln vilar på (blev lite svårt att rädda gipset). Jag avskyr dock att arbeta med gips och vi har inget bra Utrymme att såga. Byggvaruhusen kapar inte heller gips, bara trämaterial. Är det en dum idé att istället för 16mm gips längst ut använda sig av en 16mm OSB eller MDF skiva? För/ nackdelar?

Bänkskivan ska enbart vila på stommen trots att den går hela vägen ut till sista gipsskivan. Allt material bakom kommer ligga ~1mm lägre än stommen där vi fogar mellanrummet.

//
Skulle säga att det beror på vilken finish du vill ha. OSB är ju rätt grovt i strukturen och behöver spacklas en hel del om det ska bli jämt och fint men går såklart att måla direkt på även om det ser lite grovt ut. Mdf målat med vanlig väggfärg ger samma finish som med gips men är ju dyrare varför det mest används till möbler etc. Annars behöver du ju inte såga gips eftersom det dammar en massa utan det räcker med brytbladskniv men det har du säkert koll på.
 
  • Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Skulle säga att det beror på vilken finish du vill ha. OSB är ju rätt grovt i strukturen och behöver spacklas en hel del om det ska bli jämt och fint men går såklart att måla direkt på även om det ser lite grovt ut. Mdf målat med vanlig väggfärg ger samma finish som med gips men är ju dyrare varför det mest används till möbler etc. Annars behöver du ju inte såga gips eftersom det dammar en massa utan det räcker med brytbladskniv men det har du säkert koll på.
Tack för tips!

Det blir aldrig rakt när jag kapar gips. Vet inte vad jag gör för fel men hur jag än gör smular kanterna sönder.. SÅ - om jag är beredd att lägga mer pengar på MDF för att slippa lite huvudvärk tror du att finishen blir liknande gips och det kan vara en bra idé?😉
 
S Stockholms skrev:
Tack för tips!

Det blir aldrig rakt när jag kapar gips. Vet inte vad jag gör för fel men hur jag än gör smular kanterna sönder.. SÅ - om jag är beredd att lägga mer pengar på MDF för att slippa lite huvudvärk tror du att finishen blir liknande gips och det kan vara en bra idé?😉
Skulle tro att du inte har en tillräckligt vass kniv i så fall. Om den smular lite så kan man fila lite på den med ev vanlig fil men sidorna täcks ju i regel in av en gipslist som man spacklar in eller en vanlig hörnlist i trä. Annars kommer kanten lätt gå sönder om man kommer åt den.

Kör du MDF och kanten på skivan är synlig någonstans och ska målas så måste den behandlas först om det ska se bra ut när du lägger på färg. Jag brukar stryka på två ganska tjocka lager med trälim innan jag grundmålar och det ger ett ok resultat.
 
Mdf är känsligt mot fukt, får man repa/hål i ytbehandling så sväller det upp vid fukt. Så om det är utsatt för vatten där är det kansske mindre bra. Det normala är att man sätter osb+gips för att få slät yta. Att spackla osb är nog inte att rekomendera.

Du kan inte köpa täckskivor som matchar köksluckor/bänkskiva och göra det som en del av designen? (Med reservation för att jag inte sett resterande kök)
 
Tidigare hade man ofta spånskivor på väggarna och tapetserade direkt på dem. Det spricker ofta i skarvarna. Jag kan tänka mig att det är lätt att få samma problem med MDF. Angående fukt så är MDF inte så vattentåligt som man kan önska av köksluckor. Men det är ju inte vad det är fråga om här. Det är ju inte en plats som kommer att bli speciellt utsatt för fukt. Gips är ju inte heller speciellt vattentåligt.

Det går säkert att få det bra med MDF. Men med det sagt så går det att knäcka gips på ett kontrollerat sätt utan att det dammar farligt också. Däremot kan man inte spackla och slipa väggen slät utan att det dammar oavsett skivmaterial.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.