Jag vet inte under vilken rubrik detta ska vara, men testar här då säkert någon vet! Jag har tänkt bygga en bänk att ha i hallen, måttanpassad sådan och den ska vara tillräckligt stadig att sitta på för en 90-100 kg's person. Tips? Vilket material ska användas? Konstruktion man bör tänka på? Bör det finnas stag?

Hade antingen tänkt göra om en kista man kan t.ex lägga lite kläder i, eller så så här

l------------------------l
l l
l l

Vad kan material, så som t.ex MDF kosta per kvm?
 
Köpte mdf till garderobs dörrar.
Tror jag gav runt 200 för 10x120X240 skiva.
Finns i olika tjocklekar.
Ska Du ha ett lock som går att sitta
på skulle Du behöva ha kanske 2 ribbor under
som förstärkningar.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Köpte mdf till garderobs dörrar.
Tror jag gav runt 200 för 10x120X240 skiva.
Finns i olika tjocklekar.
Ska Du ha ett lock som går att sitta
på skulle Du behöva ha kanske 2 ribbor under
som förstärkningar.

Mvh Putte
Tack för svaret!
 
Bygger du en kista så håller locket om du inte gör det för stort och inte använder för tunn MDF. Gör du däremot en bänk enligt din skiss så måste du komplettera med reglar under den horisontella skivan. Som konstruktionen är i skissen så håller nog inte skivan för hundra pannor likaså måste du ha en rejält stark förbindelse mellan stående och liggande skivor, sådär funkar det tyvärr inte med de laster du talar om.
 
Hej!

Ett tips kan också vara att köpa ett par kylskåpsöverskåp från t.ex IKEA och montera en stor kökslåda i varje. Då får du förvaring under och stommen klar. Jag ska bygga en kökssoffa av fem IKEA 60x60x37 skåp på det viset.

/pinebar

 
Jag ska bygga en kökssoffa av fem IKEA 60x60x37 skåp på det viset.
Spännande! Du måste visa en bild när den är klar!
Vi har också använt IKEA-prylar till andra ändamål. Vi gjorde ett tre meter långt side-board av IKEA:s överskåp till kök. Blev fin-fint!
 
Jodå, det kommer att dröja, men det kommer....
Ska bar gjuta golv i källaren och isolera taket först. Sedan börjar vi med köket....

;) pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.