Hej,

Har köpt en begagnad McCulloch SB121 Snöslunga i jätte bra skick och tänkte byta olja innan snön kommer. Manualen säger att jag ska använda SAE 30 motorolja om det inte är kallt eller SAE 10w30 alt SAE 5w30 om det är kallt och motorn startar trögt. Oljan ska ha API klassificering SJ, SL eller högre. 5w30 och 10w30 med rätt klassificering verkar vara svår att hitta på lokala handeln. Skulle det funka att t. ex köra Biltemas 5w40(helsyntet) eller 10w40 istället eller kommer motorn ta skada? Slungan kommer att stå i isolerad garage så det kommer aldrig att vara under 5 grader i garaget.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...rolja-5w-40-acea-a3b3-a3b4-1-liter-2000051917

Alt

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...-40/semisyntetisk-motorolja-10w-40-2000048533

Tack på förhand
 
Kör 5w40 du. Är oftast en bättre olja än en 5w30. Nu har oljor fler egenskaper än olika viskositet men snöslungor brukar inte vara så kännsliga.

SJ & SL är rätt gamla klassificeringar. Oljorna du tittar på är säkert bättre om du köper nytt. Skippa 10w40 bara.
 
Du kan i princip köra vilken helsyntet du vill. De är ljusår bättre än det som specas iallafall.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hittar du en 5/30 olja som inte uppfyller kraven i den lokala handeln???

Personligen hade jag tagit en 5W/30 olja eftersom det är rekommendationen, men en 5W/40 går säkert lika bra det. Det är inte direkt högprestandamotorer vi talar om.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag provar Biltemas 5w40 och ser hur det går. Säljarna rekommenderade att fortsätta använda alkylatbensin för det var det enda de hade använt. Vad tror ni om det? Går det att byta till blyfri 95 eller 98 i efterhand.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fairlane
K Kaddeb skrev:
Tack för alla svar! Jag provar Biltemas 5w40 och ser hur det går. Säljarna rekommenderade att fortsätta använda alkylatbensin för det var det enda de hade använt. Vad tror ni om det? Går det att byta till blyfri 95 eller 98 i efterhand.
Det ska nog gå att byta bränsle, eventuellt kan du behöva justera den lite.

Varför inte Biltemas 5w30 om 5w30 var rekommenderat?
 
Jag använder Flaska med motorolja märkt "5W-30", står på ett mörkt trägolv, möjligtvis ett garage eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lidls 5w30 i mina slungor. Har funkat i många år. Finns inte alltid i butik men ganska ofta….
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Någon som vet vilka butiker i Stockholms södra omnejd oljan finns i?
 
Fairlane
R reez skrev:
Någon som vet vilka butiker i Stockholms södra omnejd oljan finns i?
Menar du W5-oljan? Den brukar väl finnas i så gott som alla Lidl-butiker när de kör drive?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det ska nog gå att byta bränsle, eventuellt kan du behöva justera den lite.

Varför inte Biltemas 5w30 om 5w30 var rekommenderat?
Hittade 5w30 olja med rätt klassifikation på Biltema så det löste sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du W5-oljan? Den brukar väl finnas i så gott som alla Lidl-butiker när de kör drive?
Jo det var så jag menade att de finns när de är drive. På min butik finns de oftare än så för oljorna är ingen storsäljare här. Om man kollar så står det ofta nån kvarglömd flaska i kemikalieskåoet. Om man köper den stora på 4 liter så räcker det till många byten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.