Ja, just det. Vad innebär MC-3 standard?

Är det fel forumdel, ber jag om ursäkt och ber mod. att flytta till lämplig.

Finns det någon kunnig person här som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig.

Syftet med frågan är att jag ska byta "speldosa" i bilen till en apparat som går att styra med
diverse bilars original knappar på ratten. - Under förutsättning att knappsatsen arbetar efter MC-3 standard.

Knappsatsen kommer från en Saab 9-5, men jag ska montera den i en annan bil som aldrig haft rattkontroll.
För de som ev. är bekanta med Saab så kommer jag inte att använda 9-5:ans s.k SID, som ju omvandlar knappsignalerna till CAN buss signal och vidare till 9-5:ans original ljudsystem.

Knappsatsen ska alltså arbeta "ensamt" mot en VDO Dayton CD 2537U. (Har jag planerat iaf).

Knapparna är uppbyggda enligt ett "motståndsträd", där olika knapptryckningar ger mellan 160 och 1041 Ohm och i viloläge 2511 Ohm.

Är detta min efterfrågade MC-3 standard? Ingen på Saab har lyckats hitta uppgifter och supporten för VDO är som alla andra supporter då något går utanför ramarna. = ser ut som fågelholkar.
Schemat ser ut så här
elschemaknappsats950204bz6.jpg
 
Klantade mig och måste rätta.

Läste precis att det ska vara RC-3 standard, inget annat.

Ja, just det. Vad innebär RC-3 standard?

Är det fel forumdel, ber jag om ursäkt och ber mod. att flytta till lämplig.

Finns det någon kunnig person här som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig.

Syftet med frågan är att jag ska byta "speldosa" i bilen till en apparat som går att styra med
diverse bilars original knappar på ratten. - Under förutsättning att knappsatsen arbetar efter RC-3 standard.

Knappsatsen kommer från en Saab 9-5, men jag ska montera den i en annan bil som aldrig haft rattkontroll.
För de som ev. är bekanta med Saab så kommer jag inte att använda 9-5:ans s.k SID, som ju omvandlar knappsignalerna till CAN buss signal och vidare till 9-5:ans original ljudsystem.

Knappsatsen ska alltså arbeta "ensamt" mot en VDO Dayton CD 2537U. (Har jag planerat iaf).

Knapparna är uppbyggda enligt ett "motståndsträd", där olika knapptryckningar ger mellan 160 och 1041 Ohm och i viloläge 2511 Ohm.

Är detta min efterfrågade RC-3 standard? Ingen på Saab har lyckats hitta uppgifter och supporten för VDO är som alla andra supporter då något går utanför ramarna. = ser ut som fågelholkar.
Schemat ser ut så här
elschemaknappsats950204bz6.th.jpg
 
Tack Rena, för tipset om Mp3car forumet, ska kolla lite där. Vid första anblicken verkar det finnas en hel del kunnigt folk där.
Saabforumet, där jag är medlem, verkar det inte finnas ngn som känner till denna standard.

Men helt fel forum är ju inte detta heller. Här avhandlas ju bl.a datorproblem, fjärrstyrningar av allt möjligt, dammsugare, stereoanläggningar, ja i princip allt med elektricitet.
Dessutom besitter ju medlemsskaran här betydande kunskaper om allt möjligt då det finns nästan alla yrkesgrupper här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.