Jag har nyligen renoverat våran bottenvåning (en plansvilla med källare) och bl.a. installerat golvvärme från Thermotech på betongbjälklaget, med ett 15mm parekttgolv (Kärhs) ovanpå de urfrästa spånskivorna. Nu när temperaturen har börjat sjunka ute har även temperaturen i huset gjort det med, och imorse låg den på 16 grader vilket är lite väl lågt. Det är fyra slingor som går från shunten och täcker sammanlagt ca 80m2. Problemet, som jag tror det hela ligger i, är att jag har på shunten satt att max framledning inte får vara överstiga 28 grader. Då alla 4 termostater är helt öppna (maxade) verkar det fortfarande vara så att 28 grader inte är tillräckligt. Alla flöden är rätt inställda (av röris som utförde installationen) och cirkulationspumpen är satt på steg 2.
Min fråga: Är maxtemperaturen på 28 grader alldeles för låg och kan jag öka upp den eller är det "big nono" för trägolv?
Jag blir inte riktigt klok på vad som gäller där, är det så att självaste golvet inte får bli varmare än 28 grader medans framledningstemperaturen i slingorna kan vara (måste vara?) mycket högre för att kunna uppnå 28 grader som temperatur på golv.

Tacksam ifall någon kan förklara detta!

/Snygg_Lars
 
Jag tror att rummet inte får bli över 28 grader men vattnet i golvet får vara varmare.
 
framledningstemperaturen i slingorna kan vara (måste vara?) mycket högre för att kunna uppnå 28 grader som temperatur på golv.
ja !
 
  • Gilla
Angermannus svea och 1 till
  • Laddar…
Det är golvet yttemperatur som inte får överstiga 28 grader, vattnet kan, och måste vara varmare.

Har du tjocka mattor eller annan på golvet kan temperaturen på golvet bli hög. Men jag tror nog du kan höja max framledning till 40 grader.
- Lägg en termometer under matta och kontrollera hur varmt det blir.

Alternativet om golvvärmen inte räcker till, är ju inte så rolig, nämligen att sätta in en extra värmekälla.

Mvh/Mattias
 
abbe_ skrev:
Det är golvet yttemperatur som inte får överstiga 28 grader, vattnet kan, och måste vara varmare.

Mvh/Mattias
d^_^b
 
Dessa 27 grader kommer från BPL och säger något om att golvet inte får vara varmare för att det kan upplevas obehagligt. Det finns självklart ingen fysikalisk gräns som säger att trä skulle skadas vid högre temp än 27 grader på ytan. Vill man ha en viss temp inne blir golvtempen därefter beroende på husets isolering mm. Att begränsa tempen så att det blir kallt inne när det är kallt ute är ju enbart löjligt!
 
Matss skrev:
Dessa 27 grader kommer från BPL och säger något om att golvet inte får vara varmare för att det kan upplevas obehagligt. Det finns självklart ingen fysikalisk gräns som säger att trä skulle skadas vid högre temp än 27 grader på ytan....

Inte helt korrekt, flera parkettgolvsproducenter specar denna begränsning på sina produkter. Kährs rekommenderar inte en bok-golv tillsammans med golvvärme. Kolla vad just ditt golv tål!

Mvh/Abbe
 
Helt korrekt att det kommer därifrån, att sen vissa tillverkare tagit dessa siffror är en annan sak.

Och jag hävdar fortfarande att det är löjligt att begränsa tempen till 27 grader om man skulle slippa få kallare än önskat vid tex 29 grader
 
Som flera redan sagt. De är temperaturen på golvet som inte ska överstiga 27grader. Inte vattnet som cirkulerar under. I min golvvärme regleringsutrustning så är det en termostat som begränsar vattnet till max 50grader som standardinställning.. Jag har dock skruvat ner denna en aning så den ligger på kanske 40 grader.
 
Tack för alla svar. Uppskattas verkligen. Och nu, efter att ha skruvat upp termostaten som "Rrrrr" reffererar till från 28 till 35 så är det helt plötsligt 20 grader inomhus :) Trevligt!
 
Du kan öka till 45° oxå, Klarar du hålla 20° inne nu med 35° framledning kommer de ju inte att räcka då det blir ändu kallare om du inte bor i Gielas förstås :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.