Hej!

Hur lång avloppsledning kan man lägga på tomten? Jag funderar på om det går (är vettigt) att lägga en avloppsledning i marken som blir runt 50 m lång? Vanlig orange 110-rör från huset till en slamavskiljare/reningsverk. I huset är längsta sträckan från en toalett ca 20-25 m. Problemet är att jag kan inte få till mer lutning än 1 cm/m för att inte komma för djupt ner vid reningsverket.

Schematisk illustration av avloppsledning från hus till reningsverk, 50m lång med 1cm/m lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem, sätt in en rensbrunn på vägen med,

Dvs ett t och ett rör upp ur marken,
 
Är det risk att jag kommer behöva använda rensbrunnen ofta på grund av stopp?
 
Nej, det skulle jag inte tro. 1 cm/meter är ju det rekommenderade fallet, men en extra rensbrunn är inte fel som sagt. Better safe than sorry liksom. Skulle det bli problem så får man skippa snålspolande toaletter om du har sådana men jag håller det för osannolikt att det skulle bli problem.

Glöm heller inte bort att sätta en rensbrunn vid huset där avloppet går ut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för svar! :D

Byggvargen och mexitegel, har ni sett eller gjort liknande långa installationer utan att få problem med tiden eller är det mer "tror att det ska fungera bra"? :)

Ingen som har något negativt att lägga in i diskussionen? Några misstag som någon gjort som jag bör tänka på?
 
Det går ju att räkna på ledningen utifrån att rörledningar, precis som elledningar, kräver större genomströmmningsarea/fall för ett givet flöde när ledningslängden ökar. Det finns säkert tabeller för detta i någon VVS-handbok.
 
Jag tror byggnormen föreskriver att det ska sitta spolbrunnar var 20e meter på ledningar på enskilda fastigheter, oavsett kan det vara lämpligt att sätta dem så pass tätt då det är ungefär så långt som man kommer med en rörrensare till högtryckstvätt en utan att köpa proffssaker. Jag skulle rekommendera dig att köpa riktig spolbrunnar med 200mm sitigarrör likt https://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/. Något att tänka på med spolbrunnarnas placering är att man normalt spolar uppströms, dvs mot fallet när det är stopp.

Gällande maxlängd finns det inga begränsningar, men man bör försöka hålla ett fall på minst 1cm/m.

Se till att du har en orörd botten på ledningsgraven och packa materialet runt ledningen så att du undviker sättningar. På samma sätt bör man försöka minimera antalet böjar. Ska du som du har ritat vända avloppet 180 grader hade jag gjort det i flera steg med antingen 45 eller ännu hellre 30 graders böjar med rakbitar emellan.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen NoOne2k!

Istället för att dra avloppet rakt över hela tomten är tanken nu att dra ner det till tomtgränsen och sen längsmed tomtgränsen till reningsverket. Med "snälla" böjar överallt.

Schematisk bild av planerad avloppsledning från huset till reningsverk längs tomtgränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan ju bara dystert meddela att jag har 34 meter från verkstans toalett med minlutning 1 cm per meter och det brukar behövas en generalspolning en gång i månaden. Men det blir nog för litet flöde från en enstaka toa.
Ett helt hushåll spolar mer så det kanske håller sig öppet.

Protte
 
240 meter/1cm per meter, blev inget stopp på dom 16 år jag bodde där.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag tror byggnormen föreskriver att det ska sitta spolbrunnar var 20e meter på ledningar på enskilda fastigheter, oavsett kan det vara lämpligt att sätta dem så pass tätt då det är ungefär så långt som man kommer med en rörrensare till högtryckstvätt en utan att köpa proffssaker. Jag skulle rekommendera dig att köpa riktig spolbrunnar med 200mm sitigarrör likt [länk]. Något att tänka på med spolbrunnarnas placering är att man normalt spolar uppströms, dvs mot fallet när det är stopp.

Gällande maxlängd finns det inga begränsningar, men man bör försöka hålla ett fall på minst 1cm/m.

Se till att du har en orörd botten på ledningsgraven och packa materialet runt ledningen så att du undviker sättningar. På samma sätt bör man försöka minimera antalet böjar. Ska du som du har ritat vända avloppet 180 grader hade jag gjort det i flera steg med antingen 45 eller ännu hellre 30 graders böjar med rakbitar emellan.
Appopå detta så passar jag på att kapa tråden lite då jag inte fått något riktigt bra svar på frågan tidigare. Det gäller maxlutning på avloppsrör, finns det någon sådan (inte vertikalt fall alltså)? Bakgrunden till frågan är att när vi ska ansluta till kommunalt VA så har vi en slänt på c:a 30 grader och en höjdskillnad på runt 4 meter. En del påstår att detta kommer orsaka problem eftersom vattnet rinner undan från resten med stopp som följd och att man därför ska ta fallet i vertikala etapper.
 
S
Spola snålspolande toaletter då , mera vatten , mera flöde som knuffar skiten , en gammal röris sa ,
där är min pension , snålspolande , damerna använder ett papper och spolar lite , pappret kletar fast på vägen och orsakar stopp
 
mexitegel mexitegel skrev:
Appopå detta så passar jag på att kapa tråden lite då jag inte fått något riktigt bra svar på frågan tidigare. Det gäller maxlutning på avloppsrör, finns det någon sådan (inte vertikalt fall alltså)? Bakgrunden till frågan är att när vi ska ansluta till kommunalt VA så har vi en slänt på c:a 30 grader och en höjdskillnad på runt 4 meter. En del påstår att detta kommer orsaka problem eftersom vattnet rinner undan från resten med stopp som följd och att man därför ska ta fallet i vertikala etapper.
Det jag har fått lära mig och har praktisk erfarenhet av är att det är inga problem med stora lutningar på avloppsledningar. Det är inga problem med mindre böjar i det skarpa fallet. Däremot hade jag varit försiktigt med att sätta tvära böjar på avloppsledningarna precis efter det skarpa fallet när man återgår till ett med normalt fall igen. Är det så att man behöver göra en större avvikling i sidled efter att ha kommit ner på rätt nivå: sätt en rakbit först.

Har man väldigt stora höjdskillnader kan man sätta en brunn, jag skulle rekommendera en dim. 400 eller större och att man i den låter avloppet falla fritt: ansluter ett rör högt upp i brunnen och låter sedan utloppet vara i botten.
 
Bra att äntligen få lite svar på denna gåta :).

Mitt bekymmer är också att det är risk att det är berg i backen så jag är osäker på hur lätt det är att placera ett vertikalt rör med rimlig arbetsinsats. Men det hela beror också på hur mycket omgivande jord man behöver för att inte riskera frysning.
 
S
Det med djup på rören , avlopp fryser inte om det inte står i någon ficka , det som kan hända är om
något står och droppar , då finns frysrisk , ingen energi i vattndropparna .
Är djupet ca 0,5 m bör man lägga isolerlåda kring , finns färdiga för VA
När det spolas i huset så kommer det VV som spolar bort all frost som finns i rören , diskmaskin och badkar är det bra fart ut på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.