1. Någon som vet ifall Maxit har något godkänt (flytande/roll baserat ala LIP) tätningssystem?
2. Hur ska man dra vatten ledningarna in i badrummet om dem kommer från krypgrunden? läste några trådar som påpekade att man inte (länge) får/ska dra vatten ledningarna upp igenom golvet.
 
K
anra: Om du är ute efter ett rollat system som klarar minst 1 miljon i ånggenomgångsmotstånd så har inte maxit det idag. Klarar du dig på lägre så kan du använda deras.
 
ktm250 skrev:
anra: Om du är ute efter ett rollat system som klarar minst 1 miljon i ånggenomgångsmotstånd så har inte maxit det idag. Klarar du dig på lägre så kan du använda deras.
ktm250: Vad menar du med Klarar du dig på lägre så kan du använda deras?
Måste man inte använda godkända produkter from 20080701?
Mitt hus är i lättbetong....
 
Om en fuktdimensionering visar att konstruktionen klarar ett lägre ångmotstånd så kan man använda ett tätskikt med lägre ångmotstånd. De tätskikt som fanns innan de nya reglerna kom är fortfarande godkända att användas i dessa fall.

För övrigt kom de nya kraven på tätskikt 20070701, inte 2008.
 
Nu blev jag nyfiken.. Om jag går in på www.bkr.se och sedan under godkända konstruktioner så finns ju Maxits rollade system med men är alltså inte godkänt? Eller fattar jag bara fel?
 
putte_1 skrev:
Nu blev jag nyfiken.. Om jag går in på www.bkr.se och sedan under godkända konstruktioner så finns ju Maxits rollade system med men är alltså inte godkänt? Eller fattar jag bara fel?
Ja där finns dem med, men inte i pdf:en (Godkända tätskiktssystem med ånggenomgångsmotstånd över 1 miljon s/m (PDF)) Länk: http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf

jon_h: Jo jag vet att det var 2007 och inte 2008... men man har ju haft ett övegångs/överlapps år. Det är ju först 2008 som det verkligen börjar gälla då det inte finns några undantag längre, eller har jag helt fel?
jon_h skrev:
Om en fuktdimensionering visar att konstruktionen klarar ett lägre ångmotstånd så kan man använda ett tätskikt med lägre ångmotstånd. De tätskikt som fanns innan de nya reglerna kom är fortfarande godkända att användas i dessa fall.
Vad betyder detta igentligen (efter 20080701 utan några undantag i reglerna)??
 
anra skrev:
Jo jag vet att det var 2007 och inte 2008... men man har ju haft ett övegångs/överlapps år. Det är ju först 2008 som det verkligen börjar gälla
Det gäller bara den kartongbeklädda gipsen. Resten av reglerna började gälla för snart ett år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.