Hej!

Lite info om vårat projekt i täby som jag gärna mottager synpunkter på.

Allmänt:
1 och 1/2-plan. Ca 160 kvm boyta samt ihopbyggt garage på 50 kvm. Vit-putsade in och utsidor. Plåttak.

Husunderbyggnad/grund:
Pålad med RR75. Utfyllt med ca 1 meter btg-kross. 250 makadam. Radongran. 400 cellplast i fält. 600 kantelement, 600x600 voter. 200 btgplatta. Byglar 10mm cc200. 4 st längsgående 16-järn både uppe och nere. 12-nät i fält. Tälisolering 900 mm ut från grund runt om.

Stomme:
maxit DSM leca 400 mm. Putsas med nät samt vertikalarmeras med bistål. Bjälklag av leca 250 med pågjutning med 60 avjämningsmassa. Takkonstruktion idag av kerto. Tittar på att ersätta detta med stål.

Energi:
Vattenburen golvvärme. Idag luft-vattenvärmepump tänkt. Ev bergvärme. Frånluftsåtervinning (FTX).
U-värde på dsm-blocket är 0.36. I teorin väger man upp det låga värdet med stommens "tunghet" värmelagringskapacitet. Den som lever får se.
Specifik energiberäkning är gjord och visar 0.33 kWhW/m2.

Övrigt:
Blocket staplats som lego utan murbruk. Statiken räknas hem med tungt bjäklag och puts med nät och infräst bistål.

Kom gärna med synpunkter, tips, erfarenheter. Gör allt själv så jag har möjlighet att korrigera efter hand. Håller på att najar kantbalkar just nu.

mvh daniel
 
wibbezx skrev:
I teorin väger man upp det låga värdet med stommens "tunghet" värmelagringskapacitet.
Jag kan nästan räkna ut var påståendet kommer ifrån, men bortsett från det, så borde du få en uträkning på det... "i teorin" alltså.

wibbezx skrev:
Statiken räknas hem med tungt bjäklag och puts med nät och infräst bistål.
Uttryck som "statiken räknas hem med tungt bjälklag" förekommer inte på seriösa byggen, och jag hoppas för din egen och din familjs skull att att en konstruktör gör både statiska och dynamiska beräkningar på hela konstruktionen.
 
Påståendet kommer ifrån leverantörens produktbeskrivning. Om det funkar i praktiken får framtiden utvisa. Teoretiska beräkningar har jag även i praktiken.

Konstruktionen är inte baserad på uttrycket utan som du korrekt skriver statiska och dynamiska beräkningar.
 
Tjena Wibbezx

Tycker ditt förslag låter snyggt och intresant "600 kantelement, 600x600 voter. 200 btgplatta" skriver du, menar du 250X600 albabalkar då ?.
Voterna 600x600 är det ren betongtjocklek ?
Sen tycker jag 200btgplatta låter överdrivet 120mm bör räcka alla gånger.

Sedan skulle jag fräsa in vanlig 10-12mm vertikalarmering som är klart billigare än bi-stål.

Tror du får ett bra inneklimat och en bra ekonomi, men det är väldigt mycket att göra själv.

MvH Jawen
 
Vilka firmor finns det i mellansverige (helst Västmanland, omkring Västerås) som bygger med maxit DSM Byggblock? Sitter och kollar efter alternativ till klassiska trävillor, men jag tycker att det är svårt att hitta någon som bygger med DSM...

Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.