Hej,
jag överväger att köpa en fritidshustomt ute på Värmdö där byggrätten är 60 + 40 (med förbud mot källare) och troligen kommer att vara så en längre tid, dvs ingen detaljplan på gång. På 60 kvm är det svårt att få plats med två vuxna och framtida kids.

Jag vill ha upp huset ca 2,5 m för att maximera utsikt och undrar därför om jag kan bygga en platta på mark, mura upp en källare som grund och sen ställa huset ovanpå och fylla runt om. På husets baksida finns ett berg så det kommer se vettigt ut.

Min fråga är: När är källare en källare och inte en torpargrund? Jag kommer ju inte att rita in några fönster, dörrar (endast stor inspektionslucka för rördragning osv) eller trappor ner till källaren på någon ritning utan fixar detta i efterhand som åren går.

Går handläggaren på en sån här konstruktion eller blir det blankt nej direkt?

Jag undrar också om det finns någon på forumet som byggt sk "teknikrum" på taket och altan utanför och fått igenom detta på mindre husbyggen?

Tackar på förhand!
 
Det kan gå, finns många huskonstruktioner med höga (djupa) grundläggningar men kan bero lite på hur genomskinliga dina planer på att skapa källare blir (t.ex. att du gjuter en hel platta istället för bara en grundmur). Vad säger detaljplanen om högsta byggnadshöjd, så att du inte får problem där? Byggnadshöjden och även definitionen av ett våningsplan utgår från markens medelnivå.

Som våning räknas även källare om golvet på våningsplanet över mäter mer än 1,5m över markens medelnivå.
http://www.tyreso.se/upload/Bygga och bo/Bygglov/Så mäter du ditt hus.pdf
 
Leta efter en annan tomt istället.....det du tänkt göra är både krångligt och förenat med en del risker ekonomiskt...
 
Tack för svaren!

Högsta byggnadshöjd är 3,5 meter, taknockshöjd 5,5 m och takvinkel 27 grader. Är det konstigt att vilja ha en platta på mark och sen mura upp stödmurar? Jag vill ju inte ha fukt under huset, stor luftvolym isolerar och förenklar rördragning, inspektion osv...

Jag tänker mig att förbereda fulkällaren över max halva ytan, ca 20-30 kvm och få plats med förvaring, tvätt, badkar, toalett och i framtiden ett föräldrasovrum.

Till en början tänkte jag nöja mig med att ha teknik därnere, dvs hydropress vvberedare osv.

Andra tomter... jag kommer nog fortfarande vara nyfiken på om det är genomförbart. I min värld är iden god att ha ytterligare utrymme och allt jag behöver är en såg och trappa. Ekonomiska risker, inte för stora borde de vara, hade ju inte tänkt lägga ner några jättepengar på matrialvalen i svartbygget.
 
Den stora risken ligger väl i att bygga svart, beroende på hur mycket grannar och annat det finns som kan ha åsikter. Inte kul att få riva/ändra sitt drömhus om det upptäcks.
 
Jag har svårt att se hur du skulle få in det i den tillåtna höjden på 3,5m. Och dina stödmurar kommer troligen att dessutom räknas som en extra våning. Om du mot förmodan skulle få igenom det och du sedan inreder källare svart, så riskerar du dels att få riva hela rasket, del sanktionsavgifter på i storleksordningen 100 000.
 
Jag ser problemet med avubdsjuka grannar, om du bygger så så kommer du garanterat att bli anmäld för svartbygge. Och då är det nog troligt att hela grunden ses som ett svrtbygge och måste rivas.
 
Handläggarna Kommer nog genomskåda dina idéer. En platta på marken och stödmurar på en meter kunde kanske gå att lura till sig, men stödmurar som kan bli en källare tror jag inte.

Att fylla upp runt om kommer också kräva marklov.

Jag hade hört med kommunen med öppna kort. Bara för att detaljplanen förbjöd källare en gång i tiden innebär inte att det är omöjligt att få bygglov nu. Beror mycket på detaljplanens ålder, grannar, andra praxis, vad kommunen vill göra i området, deras inställning överhuvudtaget, politiken etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.