Hej

Jag har installerat en pump i brunnen, går upp med PEM32 som ligger runt brunnen, på den gör jag påstick med anborrningsbyglar, jag kör en bygel 32tillR25 där jag går vidare med PEM25. Men när man tittar på hålet i anborrningsbygeln är det endast ca 15mm och går ej borra upp mer pga o-ringen på baksidan , PEM25 är inv 21mm , varför är en anborrningsbygel 32/25 så liten i hålet, det bör ju bli flaskhalsen?

Jag blev rekomenderad att koppla så här på ett bevattningsforum men nu undrar jag om inte det är sämre flödesmässigt ut i PEM25 slangen än om jag kör med en pemkoppling T-rör 32x32x25?
 
wildeside
Kör med PEM32 hela vägen så får du bäst flöde.
 
B
Jo du har rätt. Sen är ju frågan om det är ett problem i praktiken att du har en liten flaskhals, trycket från pumpen kanske räcker till ditt behov i alla fall? En 25mm pem får man ju ut en hel del flöde ur även om en liten del av röret har en förträngning.
 
Så länge du inte gör flera avstick på samma 25slang och tar vatten från dessa avstick samtidigt så har du inget att oroa dig över. En vattenslang är ju sällan mer än 13mm.
Kan tänk mig att rekommendationen av anborrningsbyglarna är för att dom är lite mer lättarbetade, Tyckte själv att pemkopplingarna i plast var svårjobbade när det var tight med plats, dom dyra mässingkopplingarna var trevligare.
Men ska du göra flera avstick så borde du nog ha kapat slangen och satt 32 T kopplingar, då hade du haft kapacitet så din pump knappt hinner med.
 
wildeside wildeside skrev:
Kör med PEM32 hela vägen så får du bäst flöde.
Jag går över på gardena 25mm för att sätta dosor där jag kan koppla på mig.
B BSOD skrev:
Jo du har rätt. Sen är ju frågan om det är ett problem i praktiken att du har en liten flaskhals, trycket från pumpen kanske räcker till ditt behov i alla fall? En 25mm pem får man ju ut en hel del flöde ur även om en liten del av röret har en förträngning.
Jag har rätt stor tomt och vid vattning av gräsmattan vill jag maximera ytan , just nu kör jag med 1/2" trädgårdsslang så det kvittar för stunden men skall gå över på 3/4" allt eftersom. Men bra att jag inte är fel på det. Tack för input.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Så länge du inte gör flera avstick på samma 25slang och tar vatten från dessa avstick samtidigt så har du inget att oroa dig över. En vattenslang är ju sällan mer än 13mm.
Kan tänk mig att rekommendationen av anborrningsbyglarna är för att dom är lite mer lättarbetade, Tyckte själv att pemkopplingarna i plast var svårjobbade när det var tight med plats, dom dyra mässingkopplingarna var trevligare.
Men ska du göra flera avstick så borde du nog ha kapat slangen och satt 32 T kopplingar, då hade du haft kapacitet så din pump knappt hinner med.
Just nu har jag endast ett avstick till 25mm gardena ut till 1/2" trädgårdsslang så det spelar ingen roll, men skall gå över på 3/4" så småning om , det är när jag vattnar gräsmattan det inte räcker till då jag har stora ytor. Sen vet man ju aldrig om man får för sig att bygga på så det är kanske lika bra att kapa och sätta ett T-nu när jag håller på med det.
Dom blå pemkopplingarna var svåra, köpte några svarta från Rinkaby rör och det var jättebra.
Pumpen är en Gardena 6100innox så den skall klara en del.

Tack för input
 
Allt handlar om tryck, längd och flöde.

En smal slang funkar vid korta sträckor om man har högt tryck eller lågt flöde.

Många billigare pumpar ger inte speciellt högt tryck vid ett högre flöde, då tappar man snabbt trycket i tunnare slang.

Jag skulle säga att 0-20m är det inte så noga, därefter behöver man börja fundera på det.

Vi kan exempelvis inte köra spridarna på en 35m slangvinda, det blir för dåligt tryck.
Då la jag ändå 40mm PEM fram till utkastaren.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Allt handlar om tryck, längd och flöde.

En smal slang funkar vid korta sträckor om man har högt tryck eller lågt flöde.

Många billigare pumpar ger inte speciellt högt tryck vid ett högre flöde, då tappar man snabbt trycket i tunnare slang.

Jag skulle säga att 0-20m är det inte så noga, därefter behöver man börja fundera på det.

Vi kan exempelvis inte köra spridarna på en 35m slangvinda, det blir för dåligt tryck.
Då la jag ändå 40mm PEM fram till utkastaren.
Pumpen är en gardena 6100inox vet inte om den räknas som billigare.

Just nu kör jag spridarna på 20m 1/2” slang så det kvittar kanske vad jag gör.

Kanske går vidare med tanken att dra pem25 ut i gräsmattan till nedgrävda spridare, men det blir inte i år.
börjar nog med att byta till T-rör 32x32x25 och sen köra spridarna på 1/2” slang istället, det kanske fungerar tillräckligt bra. Bättre än nu menar jag.
 
Verkar vara en vettigare modell av dränkpump som ger okej tryck.
Diagram som visar prestanda för en dränkpump modell 6100/5 inox automatic med flödesrater och maxhöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill minnas att exempelvis Gardena specificerar räckvidden på sina spridare vid 4bar.
Din pump levererar exempelvis ca 40l i minuten vid 3bar.
Vad vill dina spridare ha för tryck och vad har de för flöde?
Och hur långt ner har du till vattnet?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar vara en vettigare modell av dränkpump som ger okej tryck.
[bild]

Jag vill minnas att exempelvis Gardena specificerar räckvidden på sina spridare vid 4bar.
Din pump levererar exempelvis ca 40l i minuten vid 3bar.
Vad vill dina spridare ha för tryck och vad har de för flöde?
Och hur långt ner har du till vattnet?
Från botten av brunnen till högsta punkten på pemslangen är ca 3meter så ingen direkt höjd.

Just nu kör jag med en ”vanlig” biltema spridare så ingen aning om vad dom vill ha. Är det poäng att köpa ”bättre” läs dyrare spridare?
 
3m är 0.3bar 😉

Oklart, förr fanns en tabell på Gardenas prylar med tryck och flöde. Men den har jag inte sett på ett tag.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
3m är 0.3bar 😉

Oklart, förr fanns en tabell på Gardenas prylar med tryck och flöde. Men den har jag inte sett på ett tag.
Okey men jag tar det som att jag har positiva förutsättningar 😃

Tack för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.