Hej,

Har ni några tips på hur man maximerar boyta där byggrätten är 80 kvm samt ett uthus/gårdsbyggnad på 20 kvm.
Högsta byggnadshöjd är 3,5 meter (platta på mark) med högsta nockhöjd är 6,0 meter med lutning i intervallet 18-27 grader.

Uthuset/gårdsbyggnad får ha högsta bygghöjd 2,7 och högsta nockhöjd 4,0 meter.

Är det bäst att anlita arkitekt för att få det skräddarsytt?
 
Tips: ofta får man bygga med en liten avvikelse från plan, vilket ofta tolkas som 10% extra. Du kan ibland få göra attefallstillbyggnad i samband med nyproduktion, vilket ger ytterligare 15 m2.

Beroende på om ni vill använda komplementbyggnaden till något annat, kanske man kan förlägga teknikrum och tvättstuga där, vilket renodlar boytan i huvudbyggnaden.
 
På 6 meter i nock borde du kunna få till sovrum på ovanvåningen, ev att inredas efter bygget är färdigt.

Arkitekt är att rekommendera, det är ett relativt litet hus och borde inte behöva så mycket specialbehandling. Det beror också lite på hur tomten ser ut, är den plan eller krånglig?
 
  • Gilla
Mitokondrien
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
På 6 meter i nock borde du kunna få till sovrum på ovanvåningen, ev att inredas efter bygget är färdigt.

Arkitekt är att rekommendera, det är ett relativt litet hus och borde inte behöva så mycket specialbehandling. Det beror också lite på hur tomten ser ut, är den plan eller krånglig?
Den har både plana ytor och stenpartier (på fastigheten står idag en gammal stuga från 30-talet på torpargrund om ca 49 kvm). Fastigheten är ansluten till kommunalt VA alltså.
 
Vi vill ha ca 30 kvm attefallshus, som uthyrningsobjekt.
 
jonmo jonmo skrev:
På 6 meter i nock borde du kunna få till sovrum på ovanvåningen, ev att inredas efter bygget är färdigt.

Arkitekt är att rekommendera, det är ett relativt litet hus och borde inte behöva så mycket specialbehandling. Det beror också lite på hur tomten ser ut, är den plan eller krånglig?
I huvudsak är tomten inte så krånglig (källare är inte tillåten).

Skulle gärna ha en flygel i denna stil (anpassad efter våra förutsättningar förstås)
https://www.pinterest.se/pin/255579347580369042/
 
Hemmakatten
Som sagt, anlita en arkitekt! Leta på internet efter arkitekter som bygger i den stil ni önskar och dessutom är "byggsmarta" vad gäller bostadsyta.

Vi kollade runt. Hittade några ganska nyexade arkitekter som ändå ritat lite vad vi var ute efter.

Våra två hus, bostadshus och gäststuga blev fantastiska. Faktiskt så fantastiska att de vann pris. Supernöjda. Idag när de är mer etablerade hade vi inte haft råd med dem.

Så mitt tips är att leta efter nya och hungriga arkitekter. Och räkna med att det kostar en slant. Jämför gärna det vad en kvm extra bostadsyta kostar att bygga, minst 25-30kkr.
 
  • Gilla
Mitokondrien
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som sagt, anlita en arkitekt! Leta på internet efter arkitekter som bygger i den stil ni önskar och dessutom är "byggsmarta" vad gäller bostadsyta.

Vi kollade runt. Hittade några ganska nyexade arkitekter som ändå ritat lite vad vi var ute efter.

Våra två hus, bostadshus och gäststuga blev fantastiska. Faktiskt så fantastiska att de vann pris. Supernöjda. Idag när de är mer etablerade hade vi inte haft råd med dem.

Så mitt tips är att leta efter nya och hungriga arkitekter. Och räkna med att det kostar en slant. Jämför gärna det vad en kvm extra bostadsyta kostar att bygga, minst 25-30kkr.
Vad tror ni en välrenommerad arkitekt såsom Dreams and Coffee (New England-stil) ta för att rita ett huset och bistå i bygglovssökningsprocessen?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som sagt, anlita en arkitekt! Leta på internet efter arkitekter som bygger i den stil ni önskar och dessutom är "byggsmarta" vad gäller bostadsyta.

Vi kollade runt. Hittade några ganska nyexade arkitekter som ändå ritat lite vad vi var ute efter.

Våra två hus, bostadshus och gäststuga blev fantastiska. Faktiskt så fantastiska att de vann pris. Supernöjda. Idag när de är mer etablerade hade vi inte haft råd med dem.

Så mitt tips är att leta efter nya och hungriga arkitekter. Och räkna med att det kostar en slant. Jämför gärna det vad en kvm extra bostadsyta kostar att bygga, minst 25-30kkr.
25-35 kkr avser det nyckelfärdigt inklusive markarbeten?
 
Hemmakatten
Googlade lite på Dreams and Coffe arkitekt. De verkade ha en lite blandad mix av tjänster. Allt ifrån att rita från början till att anpassa husföretagens ritningar till Attefallshus. Ingenstans kunde jag riktigt läsa att de arbetade med att få ut mesta möjliga funktionell yta per kvm.

Däremot läste jag att de vill ha 160.000 kr för bygglovsritningar mm. Om ni är beredda att lägga de pengarna så finns det nog skickligare arkitekter.
 
  • Gilla
Mitokondrien och 1 till
  • Laddar…
K kattis1977 skrev:
25-35 kkr avser det nyckelfärdigt inklusive markarbeten?
Jag tror att det är en rimlig tumregel. I ditt fall är det ett rätt litet hus. Så det hamnar troligen i den högre delen av intervallet.
 
Kan man ge arkitekt uppdrag att välja ekonomisk smarta lösningar jämfört med kataloghus?'
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som sagt, anlita en arkitekt! Leta på internet efter arkitekter som bygger i den stil ni önskar och dessutom är "byggsmarta" vad gäller bostadsyta.

Vi kollade runt. Hittade några ganska nyexade arkitekter som ändå ritat lite vad vi var ute efter.

Våra två hus, bostadshus och gäststuga blev fantastiska. Faktiskt så fantastiska att de vann pris. Supernöjda. Idag när de är mer etablerade hade vi inte haft råd med dem.

Så mitt tips är att leta efter nya och hungriga arkitekter. Och räkna med att det kostar en slant. Jämför gärna det vad en kvm extra bostadsyta kostar att bygga, minst 25-30kkr.
När du säger kostar en slant", menar du då anlitandet av en arkitekt?
Kan arkitekten påverka byggpriset genom de lösningar och materialval hon eller han föreslår? Alltså har arkitekten en fördel även på så vis, jämfört med om man väljer ett kataloghus?
 
H hempularen skrev:
Jag tror att det är en rimlig tumregel. I ditt fall är det ett rätt litet hus. Så det hamnar troligen i den högre delen av intervallet.
25-35 kkr avser det kvm-byggyta eller kvm-boendeyta?
 
K kattis1977 skrev:
Kan man ge arkitekt uppdrag att välja ekonomisk smarta lösningar jämfört med kataloghus?'


När du säger kostar en slant", menar du då anlitandet av en arkitekt?
Kan arkitekten påverka byggpriset genom de lösningar och materialval hon eller han föreslår? Alltså har arkitekten en fördel även på så vis, jämfört med om man väljer ett kataloghus?
En arkitekt kan givetvis påverka priset på det sätt du beskriver. Dock är det värt att tänka på att ett kataloghus ofta optimerats för billighet, så förvänta dig inte att det blir så mycket billigare i slutändan med en arkitekt. Som tidigare sagt är ju 80 m2 (som jag sa tidigare bör du kunna bygga runt 100) ett ganska litet hus och därmed blir m2-priset högre.

K kattis1977 skrev:
Skulle gärna ha en flygel i denna stil (anpassad efter våra förutsättningar förstås)
[länk]
Jag vet inte vad du menar med "flygel". Med era förutsättningar känns ett avlångt hus med ett väldigt klassiskt sadeltak som en bra lösning, och då kan ju enda änden vara vardagsrum öppet i nock i den stil du länkat. Maximera takvinkeln för maximal volym i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
En arkitekt kan givetvis påverka priset på det sätt du beskriver. Dock är det värt att tänka på att ett kataloghus ofta optimerats för billighet, så förvänta dig inte att det blir så mycket billigare i slutändan med en arkitekt. Som tidigare sagt är ju 80 m2 (som jag sa tidigare bör du kunna bygga runt 100) ett ganska litet hus och därmed blir m2-priset högre.

När du talat M2-pris är det byggarean eller faktisk boyta M2 som avses?

Problemet med kataloghusen är att ingen av modellerna tilltalar på sådan liten yta.



Jag vet inte vad du menar med "flygel". Med era förutsättningar känns ett avlångt hus med ett väldigt klassiskt sadeltak som en bra lösning, och då kan ju enda änden vara vardagsrum öppet i nock i den stil du länkat. Maximera takvinkeln för maximal volym i vardagsrummet.

Med flygel menar jag ett U-format hus alternativt L-format hus med sadeltak.

Vill gärna ha en flank/flygel på U:flaklarna eller L:flanken som medger något liknande detta (givetvis mindre):
 
  • Inbjudande vardagsrum med stenklädd öppen spis, träbjälkar i taket, och ljusa, mjuka möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med öppen planlösning, ö med stenbänkskiva, rostfria lampor och stenkamin med inbyggd TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit U-format hus med sadeltak, uteplats, franska fönster och inredd veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med stenklädd öppen spis, vingdekoration, julgransbelysning och mysig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av ett vardagsrum med julgran, soffa, fåtöljer och fönster som vetter mot en sjö vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mysigt inrett vardagsrum med ljusslingor och levande ljus på matbordet, öppen spis och juldekorationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elegant vardagsrum med högt sadeltak, synliga takbjälkar, öppen spis och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elegant vardagsrum med valmat tak, stora fönster, rund ljuskrona och öppen spis omgiven av sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning i vardagsrum med stenklädd öppen spis, bjälktak och neutral färgsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett U-format hus med markerade flyglar och sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.