Hej, Vi har en gammal detaljplan från 60-talet som säger

- Endast en byggnad innefattande bostadsdel om lägst 30 och högst 90 kvadratmeter.
- Samt uthusdel om högst 15 kvadratmeters byggnadsyta.
- Uthusdel eller medgivet friliggande uthus får icke inredas för bostadsändamål.
- Huvudbyggnad får icke uppföras till större höjd än 3 meter och friliggande uthus till 2,5m höjd.

Vi har en tomt som är 2500 m yta men stora delar av ytan är prickig. Så min fundering är hur kan vi maximera ytan vi bygger huset? Kan vi ex bygga 90 + 15 för huset och sedan ytterligare bygga ett attefallshus på 30 kvm med?
Tänker om det som står angivet i detaljplanen förhindrar något av detta.

Sedan funderar jag även om höjden, om det ska tolkas strikt 3 meter för själva huset eller om det är lite anpassningsbart då tomten är flera meters höjdskillnad beroende på vart man placerar huset. Sedan undrar jag med om 2,5 m påverkar något om attefallshusets höjd
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Så som jag uppfattar det får bostadshuset vara högst 90 kvm. När det är färdigbyggt kan man göra en tillbyggnad om 15 kvm och ett attefallshus, under förutsättning att det inte finns några särskilda områdesregler (kulturskydd, strandskydd etc.) som förbjuder attefallsbyggen.

Höjder brukar mätas från markens medelhöjd vid huset eller liknande. Attefallshus är oberoende av vad detaljplanen skriver om höjd.

Det är väldigt bra att i ett tidigt skede involvera kommunen och då lyfta alla sådana här frågor eftersom det trots allt är kommunen som beslutar om huset och det finns tolkningsutrymme i många fall.
 
Tack! Hur blir det med uterum, skulle man kunna få in det med utöver tillbyggnad och attefall, eller ingår det som en tillbyggnad av dom redan nämnda 15 kvm?
 
BirgitS
Så vitt jag vet (men jag har inte satt mig in i alla regler om uterum) så är uterum en del av byggnadsytan, dvs. ska rymmas inom de 90 kvm eller de 15 kvm tillbyggnad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Uterum med väggar, är en del av byggnadsytan. Man kan få bygga 15 kvm "skärmtak" utan bygglov.

Byggnadshöjden räknas (oftast) från medelmarknivån upp till en punkt där ytterväggen skulle skära igenom yttertaket om den fotsatte uppåt. Det finns alltså möjlighet att få in lite yta på en vindsvåning också, vilket inte påverkar byggytan. Det kallas då populärt för 1,5 plans hus. Men den officiella benämningen är enplanshus med vind.

Byggnadshöjd är en hel egen vetenskap hur den skall räknas. Men i normalfallet som ovan. Det finns tydligen en bok på flera hundra sidor som beskriver de totala mätreglerna för just höjd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det är färdigbyggt kan man göra en tillbyggnad om 15 kvm och ett attefallshus,
Nej det är ett missförstånd, man får antingen bygga Attefallstillbyggnad eller Attefallshus/Bolundare.
 
F fribygg skrev:
Nej det är ett missförstånd, man får antingen bygga Attefallstillbyggnad eller Attefallshus/Bolundare.
Nja, du får göra båda men ytan får Max vara 40m2 totalt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, du får göra båda men ytan får Max vara 40m2 totalt.
begränsningen till 40 kvm totalt. Var inte det bara i ursprungsförslaget till riksdagen, men kom inte med när storleken ökades från 25 - 30 kvm?
 
Claes Sörmland
Jag har heller inte sett något om en begränsning på 40 kvm totalt för olika åtgärder. Dessa olika åtgärder regleras i 9 kap 4 a-4 f §§ PBL och det finns ingen sådan begränsning i lagtexten.
 
  • Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
90 m2 gör att du kan ansöka om 99 m2, 10 % skillnad tillåts i dom flesta kommuner. När du fått det godkänt så ansöker du om en attefallstillbyggnad på 15 m2 till, huset blir således 114 m2. Många kommuner kräver inte att huset ska vara färdigt innan man kan ansöka om tillbyggnad.

Kolla med din kommun först bara.
 
BirgitS
M Mulvaden skrev:
Många kommuner kräver inte att huset ska vara färdigt innan man kan ansöka om tillbyggnad.
Jag har för mig att det var så i början med attefallstillbyggnaderna men att en kommun sen fälldes för det i en domstol så numera tillåter ingen kommun det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det var så i början med attefallstillbyggnaderna men att en kommun sen fälldes för det i en domstol så numera tillåter ingen kommun det.
Vet inte något om när det skulle ha blivit förbjudet, jag själv kunde iaf nyttja det för tre år sen.
 
U
Exakt, för att ge startbesked för attefallsåtgärder kräver att det finns ett befintligt en/två-bostadshus = slutbesked för bostadshuset.

Sen verkar inte alla kommuner följa reglerna riktigt. Vet ett par som fick beviljad attefallstillbyggnad under tiden de sökte bygglov för huset. Förra året
 
Då har det ändrats under senaste tre åren. Det är mer än jag känner till.
 
Jag kunde kombinera attefallstillbyggnad med bygglov på fritidshuset. Det var förra året. Handläggaren sade att egentligen får man inte göra så "men vi tycker det är så dumt att det struntar vi i här". Jag blev rätt förvånad. Vi fick slutbevis för några veckor sedan, så nu borde det vara utom fara.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.