Hur mycket fall kan en uteplats (grusad) ha som mest och fortfarande kännas relativt plan, t.ex. så man kan ha ett matbord på den utan att det känns som saker ska välta?
 
Ett bord kan man ju alltid palla upp, så det står plant.
Men sittmöblerna skall ju vara någorlunda i nivå, så man kan se varandra i ögonen :)

Så jag skulle gissa på att 10 cm fall per meter är max tolerabelt.

Men heders att du inte bara tänker på att lägga trädäck!
Ren, vanlig mark, grus eller gräs är mycket trevligare (y)
 
Ja till en stuga från tidigt 1800-tal känns inte trädäck rätt. Så det blir singel med smågatsten som kant. Har möjlighet att gräva ur nu när jag ändå gör om, så att lutningen (mot huset) blir mindre markant. Frågan är bara hur mycket, man vill ju inte gräva för mycket i onödan :) Plus att det blir en terrassering där jag gräver ur. Vill gärna slippa palla upp bordet så 10 cm per meter låter mycket tycker jag. Lägger man en kloss på 1 dm under ett en meter brett bord känns det nog som att vinglasen ska välta! Tänkte att det borde finnas riktlinjer för lutning någonstans, men jag kanske får prova mig fram med en hög tidningar under bordet och ett glas vin helt enkelt ;)
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Marken runt en byggnad ska anordnas så att byggnaden inte kan skadas av markytvatten eller markfukt. Marken bör luta från byggnaden. Lutningen bör vara minst 1:20 inom 3 meters avstånd.
Det blir svårt att få till en lutning från byggnaden på den sidan eftersom hela huset står i en sluttning, men det har klarat sig utan fuktproblem i snart 200 år, kanske delvis för att marken lutar rätt ordentligt nedåt på övriga sidor. Jag har även lagt ett nytt dräneringsrör utmed husfasaden där uteplatsen ska vara för säkerhets skull så nu ska det nog klara sig i ytterligare något sekel :)


KnockOnWood skrev:
jag hjälper gärna till med utprovningen, kan ta med ett eget glas :)
Du är välkommen! Kom ihåg spaden också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.