Jag har fått några kronor över som skall placeras klokt eftersom en hel del skatt skall betalas nästa år.
Sparräntan är ju inget att hurra för idag...
Vad finns det för alternativ ?
Jag vill inte låsa upp pengarna för lång tid max 3-6 månader.
Har panelen några rekommendationer ?
 
C
Känns ju definitivt som fel läge att gå in i aktier eller någon annan högriskinvestering. Särskilt på så kort sikt.
Kolla på korta räntefonder med lite högre risk, t.ex. Spiltan räntefond.
Eller sätt in pengarna på någon av små-"bankerna" som erbjuder hyfsad sparränta och insättningsgaranti.
Eller bind kapitalet på sparkontot.

Inga höjdartips tyvärr, men det är inte riktigt spararens marknad nu känns det som.
 
Finns nog ingen hög avkastning i dag, utan stor risk.
Collector och Hoist ger båda 1,6%.
Men betänk då att inflationen är 0 nu, kanske lite under noll till och med.

Så det gäller att tänka över sitt riskbeteende.
Vill man försöka få max avkastning: Köp trisslotter.
Vill man minimera risk: Tag ett bankkonto som ett av de ovan, med insättningsgaranti.
Där emellan finns naturligtvis ett oändligt spektrum.
Varav att köpa ett eget litet hus nog är ett av de bästa :)

https://www.compricer.se/sparanderantor/
 
Eftersom du ställer den frågan så har du förmodligen inte kläm på värdepappershandel så sätt dom på banken.Dessutom så är tiden som dom skall arbeta åt dig för kort, och alla risk affärer skall man ha råd att förlora, annars blir det gröt o vatten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Eftersom du ställer den frågan så har du förmodligen inte kläm på värdepappershandel så sätt dom på banken.Dessutom så är tiden som dom skall arbeta åt dig för kort, och alla risk affärer skall man ha råd att förlora, annars blir det gröt o vatten.
Fy för den lede vad Hallänningar är kloka.
Vare sig de kommer från norr eller söder :)

Vi har ju ett dagsaktuellt exempel på risken på finansmarknaden.
Japan redovisade minskad BNP med 1,6% i årstakt,
och genast föll japans aktieindex med 3%.

Kul för den som precis köpt japanfonder då.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/japanskt-bnp-fall-utloser-osakerhet_4109383.svd
 
Som sagt, bankkonto med insättningsgaranti. Aktier köper man på längre sikt med pengar man har råd att förlora.
 
Att köpa något denominerat i yen i dagsläget kan nog vara bland de mest högriskiga dragen just nu. För TS är det pelpets råd som gäller.
 
KnockOnWood skrev:
Så det gäller att tänka över sitt riskbeteende.
Vill man försöka få max avkastning: Köp trisslotter.
[länk]
En liten historia från verkligheten... fyra personer satt i samma rum hos en kund.
De bestämde sig för att köpa trisslotter för 10 000 kronor var.
Alla lotter med vinst på över 1000 kronor lades i en speciell hög där totalen skulle delas mellan varandra.
Alla lotter med vinst under 1000 kronor skulle bytas in mot nya lotter...
Långa kvällar blev det... men inga pengar kvar !

Så just trisslotter hoppar jag över :p

Jag har tyvärr dålig koll på aktiemarknaden nu för tiden nu så då får det väl blir det bankkonto.
 
Scout skrev:
En liten historia från verkligheten... fyra personer satt i samma rum hos en kund.
De bestämde sig för att köpa trisslotter för 10 000 kronor var.
Alla lotter med vinst på över 1000 kronor lades i en speciell hög där totalen skulle delas mellan varandra.
Alla lotter med vinst under 1000 kronor skulle bytas in mot nya lotter...
Långa kvällar blev det... men inga pengar kvar !

Så just trisslotter hoppar jag över :p

Jag har tyvärr dålig koll på aktiemarknaden nu för tiden nu så då får det väl blir det bankkonto.
En annan liknande historia från min egen verklighet...
Sonen var mycket aktiv i en sportklubb.
Det var ju att köra till och från träning, och så upp varje lördagsmorgon 07:00 för att åka till tävlingar :p

Så skulle ungarna sälja lotter för att bidra till finansieringen (alla sporter har en baksida).
Sonen sålde några till grannar, släktingar och bekanta, med föräldrarnas hjälp.

Men till slut var det stopp.
Då öppnade/skrapade den ömma modern och fadern lotterna,
och hittade en storvinst på 400 kr bland alla nitlotterna.

Så vi lämnade in alla lotterna inklusive vinstlotten till klubbledningen.
Vi lämnade vinsten till klubben på villkor att sonen inte skulle behöva sälja lotter mer.
Grabben blev mycket lättad. Alla är inte födda försäljare :confused:
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
3-6 månaders sparhorisont, då vill du bara förvara pengarna. Ett sparkonto med insättningsgaranti. Är det mer än 100 000 Euro så sätt in pengarna på flera banker. När du måste ha pengarna snart är det "tråkiga" investeringar som gäller

Jag använder Santander för såna pengar (OBS här är det Norsk insättningsgaranti som gäller)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.