Satte och fundera lite. Ska bygga garage. Men jag hade en tanke att när det gäller takstolar, vad är max grader/lutning kan man ha?
T.ex jag har 7m brett och fick en gång förslag på ett par takstolar och grader 27 och med tanken att ha som lite förvarning osv upp där istället för en tom vind så blev höjden bara 1300mm och undrar bara går de att höja lutning lite till så det kanske går att höja höjden lite? eller finns det en annan form av takstol då?

Kan lägga till, att just dem takstolarna ska jag har ha fem st av så längden blir 4500mm resten av garage som är på 12m ska jag ha en annan sorts takstol för att kunna få lite högre höjd upp i nock typ. Om det begränsar nånting.
 
Redigerat:
27 grader är en standardlutning men sedan gör man som man vill eller vad bygglovet säger.
Jag har 15 på bilgaraget,
38 på huset och lekstugan hade 62 grader.

Protte
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Fick dessa som förslag, om det syns nåt på bilden.
Tänkte, om man kan öka graderna så kanske man kan öka iaf höjden, i den där takstolen är den ju bara på 1300mm, och känns som man borde kunna öka bredden lite också kanske?
Tänkte om man vill kanske man kan använda det lite som ett rum ändå mer än bara förvarning. För då har man ju ett lite rum på kanske 4500xbreddenxhöjden just den delen.

Och om det funkar, får man då inte samtidigt lite mer höjd i saxtakstolen där också?
För jag skulle vilja kunna bygga garaget med t.ex 3500mm i höjd på dem 7m av garaget där jag ska kunna ha möjligheten att lyfta upp bil iaf man ska laga eller nåt under bilen men samtidigt så vill jag gärna kunna sänka väggarna och hela bygget så mkt som möjligt om ni förstår hur jag menar? så man inte har nåt "höghus" till byggnad.
IMAG0916_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0917_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har loft på 2 garage, men har aldrig varit dit med något. Det är för bökigt att ta sig dit med stege.

Protte
 
Rent principiellt kan du ju bygga vilken vinkel som helst på ditt garage, men du begränsas ju normalt av vad bygglovet säger om maxhöjd.
Är det på ort där bygglov inte är "så viktigt" så kan du ju öka på vinkeln, men be ngn rita på hur dessa takstolar skall se ut så du får det rätt och riktigt.
Jag förstår inte riktigt din fråga, skall du bygga om befintliga eller skall du beställa nya?
 
Jag sätter ju en dörr till ingång i ett hörn så jag får nog lite dö utrymme bakom den som säga i hörnet där jag nog sätter en trappa upp.

nja, min fråga var lixom, om man tittar på dem där ritningar jag fick som förslag där så var det ju standard lutning 27grader och då blev höjden i förrådsdelen på ramverkstolen bara 1300mm, jag kanske krångla till det lite men undrade om man kunde ha en andra grader och kunna få en högre höjd. Och kollade med karl hedin och fick ett nytt förslag nu med graderna 36 och då fick jag höjden, alltså takhöjd 2000mm. Så alla svar jag fått nu ser jag nu att jag kunde få som jag ville.
Men dem är bara byggnad för förrådslast? hur mycket i kilo kan det vara? håller dem för en säng och man kan sova där t.ex? För några väggar eller balk vill jag nog inte köra på.

och det är ett nybygge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.