Hej,

Ska snart flytta in i en liten studentlägenhet där det kommer finns mycket behov av förvaringsutrymme på en liten yta så jag tänkte bygga ett upphöjt golv med plats för lådor och förvaring under. (se bifogade bilder nedan)

Tänkte använda mig av golvspån 22mm alternativt MDF 19mm som jag tänkt måla på. Stommen är gjord (än så länge endast virtuellt) i 45x95 & 45x45 reglar. Jag vill ju gärna att golvet ska vara tillräckligt stabil för att gå på och ha nån hylla och soffa på så jag undrar lite vilket avstånd mellan reglar bör jag ha? Kommer det att räcka med 600mm som i bilden nedan? (vore bra om det gjorde det så lådorna under blev rejäla).

Har ni även tips på enklare/mer ekonomiska sätt att bygga stomme eller övrig konstruktion på så tas det tacksamt emot!

Hoppas nån har svar, och tack på förhand!

Väl Mött
/Skorpan
 
  • isoOversikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • isoStomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toppStomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul ide, men det låter som mkt jobb för lite utrymme? Släng allt du inte behöver istället. d^_^b

Har du högt i tak? om du ska få nå utrymme att lägga ner nåt i så bör du ju bygga rätt så djup låda, kanske 50cm? Inge kul me lågt i tak.

Kan du inte bygga en loftsäng, alt sätta upp en takhylla längs alla väggar som du kan ställa upp lådor på, måste vara mer lättåtkomligt och lättare att bygga.

ang konstruktionen så svajar det nog om du har luckor osv med bara 60cc med 45 95.
30cc hade nog varit roligare. men det pajar väl lådsystemet.
 
Det är 2.5m till tak, tänkte att däcket skulle bli cirka 45cm högt tillräckligt högt för att få in böcker, pappersmappar och pärmar i. Det kommer bli lite lågt till tak ja men 2.05 ska räcka för att inte slå i huvudet och jag tror det kan bli lite mysigt (det handlar inte om hela lägenheten utan om ett hörn ca: 3x3m som är tänkt att bli tv/myshörna).

Det blir ju till att ha lampor på väggen och inte i taket och lite sånt :)

Släng allt du inte behöver istället.
Är absolut ett suveränt råd, men det är rätt avskalat som det är redan. Sängen hade vi tänkt att bygga upp redan men det är ett bra råd. Takhyllor har jag också tänkt på (men som du sa var detta en kul ide :) ). Men om det är så att det blir för ostadigt (fler bud på det?) så blir det kanske till att satsa på fler hyllor.
 
Nu har jag inte räknat på det, men om du tar 45x95 och ställer på högkant så har jag svårt att se att det inte skulle klara vikten från hyllan och soffan. Hyllan är inga problem eftersom den kommer sprida vikten över hela sin "nedersta platta".

Soffan är lite värre då den har några ben som kommer ge punktlast precis på de ställena, men 22 mm golvsån är ju det man har i vanliga hus (även om man har något annat ytskikt över) så det bör ju hålla det med, är du nojig av dig så kan du ju förstärka precis där benen från soffan hamlar.
 
Nog tycker jag att 45x95 låter våldsamt. Håller för elefanter. :) En enkel säng med spånskiva i botten är bara uppbyggd av max 22 mm virke.
Jag hade förr en arbetskamrat som bodde i en etta. Han byggde en stor garderob (som en dubbelsäng i storlek) med sängen ovanpå. Han kunde sitta upprätt utan att slå huvudet i taket. Jag tror han hade närmare 2,70 i takhöjd. Han satte dörr på skapelsen och på framsidan hade han bokhyllor och på gaveln lådor. Inne hade han klädstång och flera hyllor för större kartonger. Blev mycket bra med fina förvaringsutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.