B
Hej,

Jag byter ut betongrör mellan två befintliga avloppsbrunnar. Fallet på sträckan (ca 20m) är 4.4 cm/m (rensmöjlighet i var ände finns. 110mm rör. Det är till en vanlig villa.
Vad jag har förstått så "ska" man lägga avloppsrör med 1cm/m fall. Nån sticker ut hakan och säger 1-2 cm/m. Mycket snack om att för mycket lutning leder till stopp p.g.a. vattnet glider för fort (fekalierna blir kvar), samtidigt som många hävdar att det bara är myter.

Jag hittar inget om maximal lutning i varken dahls handbok för avlopp, eller i uponors handbok. Där nämns bara minsta lutning, eller rekommenderad lutning. Är det nån som kan hänvisa till nån handbok eller motsvarande som beskriver maximal lutning? Om det inte är en myt, borde det ju stå en angiven maxlutning i handböckerna kan man tycka. Det borde även finnas nån beskrivning på hur man ska lösa nivåskillnaden.

Som jag ser det så lägger jag antingen röret i jämn lutning, på ca 4.4cm/m, eller så lägger jag det i
ca 1cm/m lutning, och får hantera ca 60 cm nivåskillnad på något sätt. Min tanke var i sådana fall att använda sig av 2st 30 graders vinklar på en kortare sträcka, så huvuddelen av ledningen får ett fall på 1cm/m och en kort sträcka ca 2 m av ledningen får 30graders fall? Den typen av lösning har jag inte sett i någon av handböckerna från avloppstillverkarna. Är det nån som har sett en sådan lösning föreslagen från nån av avloppstillverkarna? Det känns lite dumt att hitta på en egen lösning...

Anledningen till att jag byter ut det beror ju på att det gamla avloppet (betongrör) fungerar otillfredställande, så jag vill ju inte gärna designa det nya avloppet på ett sett som gör att det fungerar halvdåligt. Så är det nån som känner till en maximal lutning, och gärna som har en referens till nån instruktion/handbok eller motsvarande så vore jag mycket tacksam.

Även ni som har avlopp med hög lutning, hör av er. Fungerar det bra, utan spolningar? Tacksam för svar. Grävarbetet är färdigt...
 
Mitt hus ligger på en kulle. Från huset är det väl ca tre höjdmeters fall på 15 meter till tomtgränsen, dvs ett fall 1:5, som ju avloppet följer. Det är inga problem alls, så jag tror det mest är en skröna det där.

Dessutom är det ju ganska vanligt att avloppet ligger grunt under plattan inne i huset, men dyker ner med två 45- eller 30-gradersböjar och 1-2 m rör mellan dem, för att gå under grundmuren och väl utanför huset ligga på frostfritt djup. Så den lösningen går också.
 
Redigerat:
Jag har ca 50m till kommunens stamledning, på den sträckan är höjdskillnaden 6-8m uppskattningsvis, jag har 110mm plaströr och således nästan en meter fall på varje 6m pipa. Det funkar utmärkt.
 
B
Skönt att det verkar fungera med brantare lutning. Jag tror jag kör på jämn lutning hela vägen dels för att grävarbetet är färdigt (blir drygt att fylla på extra bädd för att uppnå mindre lutning) och dels för avloppet ligger lite på marginalen mot frostfritt på delar av sträckan. Worst case är väl att man får spola emellanåt (precis som med gamla avloppet) men det har man ju redan utrustning för...
 
Inga problem vilket som, men visst säger skolboken att man ska ha ett jämnt fall på 1% och är det större nivå skillnad så ska man göra ett snabbt fall sista biten med två 30 börjar. Men jag gör villagrunder på löpande band och i verkligheten blir det som det blir och när vi har fått stopp är det främmande föremål eller grovsättning med mycket bakfall som är problemet. Stannar pappret och vattnet åker vidare så tar ju vattnet ifrån nästa spolning med sig skiten! Det viktigaste är ju att inte ha för branta börjar någonstans och att det är fall. Gör man så så funkar de på de korta sträckor som man har på en villatomt. Ute i det kommunala är det lite andra bullar.
 
En sak till, spolar är bra att ha någon extra! Lättare att spola,lättare att lokalisera fel och vems fel (kommunens eller ditt)
 
Krilleman
pigge_grävare skrev:
En sak till, spolar är bra att ha någon extra! Lättare att spola,lättare att lokalisera fel och vems fel (kommunens eller ditt)
Jag antar (som ett förtydligande) att du menar spolbrunn med "spolar".
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Vaket och helt rätt!
 
I princip så kan man inte få för mycket lutning i ett avloppsrör oavsett material. Detta förutsatt att man har adekvat luftning av systemet.
,
Det som dock kan vara vanskligt är om man försöker öka lutning/fall genom att "knäcka" rören i muffarna då detta är bara möjligt upp till vissa grader. Sedan räknas rören som otäta. Det är lite lurigt men man hittar tillåtna värden under tillåten avvinkling i fogar i rörtillverkarens specifikationer

Så själva anledningen till att man inte får "knäcka" rören i fogarna får mycket handlar alltså inte om att det skulle rinna för snabbt utan om täthet i fogar.

Sex år som rörinspektör så man har sett det mesta. Tyvärr så verkar det här med avlopp vara något som behandlas lite med vänsterhanden och snarast ses som något nödvändigt ont. Vad man inte tänker på är om man gör fel så är det både krångligt och ofta dyrt att fixa till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.